«مجمع شیانگ‌شان پکن»؛ سکوی ارتباط بی‌طرفانه در جهانی پر از آشفتگی

دهمین «مجمع شیانگ‌شان پکن» پس از سه روز، سه شنبه به کار خود پایان داد؛ رویدادی بین‌المللی به میزبانی چین با موضوع دیپلماسی نظامی و امور امنیتی که شاید تنها پلتفرمی باشد که در حال حاضر نمایندگانی از روسیه، اسرائیل و ایران در آن شرکت کرده‌اند آن هم پس از وقوع بحران اوکراین و درگیری اخیر فلسطین-اسرائیل.

هیئت‌های کشورهایی که درگیر جنگ هستند همگی از چین به خاطر میزبانی این رویداد قدردانی کردند چرا که به آنها این فرصت را داد تا با دیگر کشورها ارتباط برقرار کنند زیرا در مجمع‌ها یا کنفرانس‌هایی که به میزبانی دیگر کشورها برگزار شده، برخی کشورها کنار گذاشته شده یا به انزوا کشیده شده‌اند و فرصتی برای برقراری ارتباط با افراد بیشتر و تبادل آزاد نظرات خود با یکدیگر ندارند.

برخی شرکت کنندگان از جمله نمایندگان و پژوهشگران نظامی تاکید کردند جهان کنونی که مملو از آشفتگی است شدیدا نیازمند کانال‌هایی برای ارتباط است و چین با میزبانی مجمع شیانگ‌شان پکن یک سکوی منحصربفرد، غیرمتعصبانه، منصفانه و بی طرف برای همه فراهم آورده که شامل کشورهایی که در درگیری‌ها یا تنش‌ها آسیب دیده‌اند هم می‌شود، بنا بر این آنها می‌توانند از خرد دیگران راهنمایی بگیرند و اطلاعاتی ارزشمند برای حل بهتر این بحران‌ها و مشکلات دیرین کسب کنند.

سرهنگ ارشد «جائو شیائوجوئو» جانشین دبیرکل مجمع شیانگ‌شان پکن در این رابطه به روزنامه «گلوبال تایمز» گفت چین در گذشته و در حال حاضر تلاش‌هایی برای میانجیگیری درگیری‌های سراسر جهان انجام داده و مثال آشتی بین عربستان سعودی و ایران گواهی چشمگیر در این خصوص به حساب می‌آید. مجمع شیانگ‌شان بخشی مهم از تلاش‌های میانجیگرانه چین تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه «ما از طرف‌های درگیری و همچنین طرف‌های ذینفع برای گفتگو درباره موضوع در کنار هم دعوت کرده‌ایم»، گفت که در یک نشست تخصصی درباره موضوعات خاورمیانه در روز دوشنبه، نمایندگانی از اسرائیل و ایران مباحث مستقیمی داشتند. در مجمع‌های بین‌المللی دیگر، کم اتفاق می‌افتد که اسرائیلی‌ها بتوانند با نمایندگان کشورهای مسلمان به ویژه ایران دیدار کنند.

جائو تصریح کرد: برقراری ارتباط نخستین گام به سوی یافتن راه حل است. چین در آینده نقشی بزرگتر در خاورمیانه بازی خواهد کرد.

«کاریس ویته» بنیانگذار و مدیر اجرایی «SIGNAL»، یک سازمان سیاستگذاری اسرائیلی که به طور اختصاصی به روابط چین-اسرائیل می‌پردازد، به گلوبال تایمز گفت: من یکی از دوستان قدیمی این مجمع هستم. مجمع شیانگ‌شان پکن یکی از بهترین‌ها در جهان است زیرا افراد مختلف را از سراسر جهان گرد هم می‌آورد. برای برخی مثل من از اسرائیل که فرصت دیدار با اتباع کشورهای مسلمان را نداریم این یک فرصت عالی برای ارتباط و گفتگو محسوب می‌شود.

«سید حمزه صفوی» مدیر «موسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام» در ایران مصاحبه‌های رسانه‌ای زیادی طی برگزاری مجمع شیانگ‌شان انجام داد که نشان دهنده اهمیت نظرات ایران است.

صفوی یک پژوهشگر ایرانی است که در میزگردی که روز دوشنبه برگزار شد با ویته گفتگو کرد.

او ارزش مجمع شیانگ‌شان پکن را بسیار بالا دانست و به گلوبال تایمز گفت: من تا به حال کنفرانسی به بزرگی این مجمع ندیده بودم که نمایندگان زیادی شامل مقامات عالیرتبه، فرماندهان و افسران بلندپایه نظامی، اندیشمندان و پژوهشگران از کشورهای مختلف حضور یابند و بتوانند با یکدیگر آزادانه صحبت کنند، بنا بر این بسیار مفید بود.

به عقیده صفوی چین در حال ایفای نقشی قابل توجه در خاورمیانه است و تاکید کرد: میانجیگری چین بین ایران و عربستان سعودی نمونه بسیار خوبی بود. خاورمیانه همواره از مداخله طرف ثالث رنج برده است. اما در تاریخ، فکر کنم این اولین گام و نمونه نخستین برای یک قدرت خارجی بود که نقشی بسیار خوب بین ایران و عربستان سعودی ایفا کند. از تلاش‌های چین برای این منظور قدردانی می‌کنم.

این پژوهشگر ایرانی افزود با این وجود لازم به ذکر است که تهران و ریاض پیش از میانجیگری چین خواستار آشتی بودند. این دو کشور به این ایده رسیده بودند که «ما نمی‌توانیم مشکلاتمان را ادامه دهیم. بهتر است آن را کنار بگذاریم و آشتی کنیم.» و سپس به این بلوغ رسیدند.

وی ادامه داد: متاسفانه این روزها من این بلوغ را در طرف اسرائیلی نمی‌بینم.

به عقیده صفوی نظم بین‌المللی جدید نباید یک طرفه باید چرا که در خصوص موضوع خاورمیانه آمریکا فقط جانب اسرائیل را می‌گیرد اما هیچ کس نگفته چین حامی اسرائیل یا فلسطین است. بنا بر این این نظم جدید باید منصفانه و غیرمتعصبانه باشد. در این خصوص ابتکارات پیشنهادی چین بهتر از نظم آمریکایی هستند و نقشی که چین بازی می‌کند نیز بهتر از ایالات متحده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا