رُبات‌های چینی نماد نوآوری فناورانه که همه جا هستند!

این روزها از صنایع سنتی گرفته تا صنایع نوظهور یا از زندگی روزمره مردم گرفته تا پروژه‌های بزرگ، ربات‌ها در حال نشان دادن توانمندی‌های خود هستند. ربات‌ها به «جواهر تاج صنعت تولید» مشهور شده‌اند. آنها یک نماد مهم برای ارزیابی نوآوری فناورانه یک کشور و سطح تولید پیشرفته به حساب می‌آیند و همچنین یکی از مسیرهای توسعه کلیدی چین هستند.

چین پس از سال‌ها توسعه یک مسیر توسعه نوآورانه را آغاز کرده که از «ربات‌ها + اپلیکیشن‌ها» برای کشف عمیق صنایع دارای مزایای بیشتر، پیش بردن موفقیت‌های فناورانه، ارتقاء مکرر محصولات و افزایش مقیاس صنعتی استفاده می‌کند.

در «کنفرانس جهانی ربات»، «نوزدهمین بازی‌های آسیایی هانگ‌جو» و «کنفرانس جهانی اینترنت صنعتی» اشکال گوناگون ربات‌ها خیره کننده هستند. با توسعه تولید هوشمند، موج ربات‌ها در جهان فراگیر شده است. چین نیز توسعه‌های راهبردی در حوزه‌های ربات‌های صنعتی، خدماتی و ویژه ایجاد کرده و به یک نیروی مهم در ترویج صنعت ربات جهانی تبدیل شده است.

بررسی دقیق در این موج ربات‌ها نشان می‌دهد، ربات‌های انسان‌نما به یکی از حوزه‌های تمرکز تبدیل شده‌اند. بسیاری از شرکت‌ها ربات‌های انسان‌نما تولید کرده‌اند. اما چرا همه در حال تمرکز روی این مسیر هستند؟

این صنعت عموما بر این باور است که ربات‌های انسان‌نما سریع‌تر با جامعه بشری ادغام می‌شوند و می‌توان از آنها در حوزه‌های فراوانی مثل خدمات درمانی، سرگرمی، آموزش و خانه‌داری استفاده کرد. بنا بر این توسعه ربات‌های انسان‌نما در دستور کار این صنعت در چین و کشورهای خارجی قرار گرفته است.

ربات‌های انسان‌نما تنها بخش دارای رشد سریع در صنعت ربات چین هستند. علاوه بر آن، با توسعه تجارت الکترونیک، ربات‌های لجستیکی نیز به یکی از مسیرهای توسعه کلیدی تبدیل شده‌اند.

در آینده با ارتقاء فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی، صنعت تولید چین به سوی هوشمندی تغییر و تحول خواهد داشت به گونه‌ای که رشد سریع مداوم لجستیک هوشمند و ربات‌های سیار را به پیش خواهد برد.

با توجه به آنکه روند پیر شدن جمعیت چین با سرعت در حال انجام است، صنعت ربات پزشکی نیز وارد یک دوره توسعه سریع خواهد شد. چین یکی از بزرگترین بازارهای دستگاه‌های پزشکی در جهان با ظرفیت توسعه بالاست.

در برنامه ریزی مربوط به صنعت ربات چین، ربات‌های ویژه نیز یکی از مسیرهای کلیدی محسوب می‌شوند. در رویدادهای بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و آتش سوزی ربات‌های ویژه می‌توانند وظایف را به جای انسان‌ها تکمیل و نقشی کلیدی ایفاء کنند.

صنعت ربات به عنوان یک نیروی مولد جدید پر رونق به نوآوری در فناوری‌های کلیدی ادامه داده، توسعه تولید پیشرفته را تسریع کرده و به تعمیق سناریوی «ربات + کاربرد صنعتی» ادامه داده و به این ترتیب ۶۵ طبقه بندی صنعتی بزرگ و ۲۰۶ طبقه بندی میان صنعتی را تحت پوشش قرار داده است.

با در نظر داشتن آینده، توسعه نوآورانه صنعت ربات حمایت قدرتمندتری برای تسریع ساخت یک نیروی تولیدی، چین دیجیتال و ترویج مدرنیزاسیون به سبک چینی فراهم خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا