نشاط جدیدی که «جاده ابریشم دریایی» طی دهه گذشته به دست آورده است
این جادهای است که به تمام جهتها منتهی میشود. این جاده دوران باستان و مدرن را به هم پیوند میدهد. با نگاهی به تاریخ میتوان دریافت که «جاده ابریشم دریاییِ» بیپایان، میراثدار جاذبه شدید ادویهها، ابریشم و ظروف چینی شرقی برای غرب است. این جاده همچنین شاهد تبادلات تمدنی بوده مثل زمانی که غربیهایی مثل «متئو ریچی» مبلغ مذهبی ایتالیایی از اقیانوس گذر کردند و به شرق آمدند.
سوم اکتبر ۲۰۱۳ چین ساخت مشترک «جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یکم» را پیشنهاد کرد. این جاده به همراه «کمربند اقتصادی جاده ابریشم» که آن هم در هفتم سپتامبر همان سال توسط چین پیشنهاد شد، «کمربند و جاده» را تشکیل داده و فصلی جدید در همکاری بینالمللی گشوده است.
ساخت یک بنیاد مستحکم برای رفاه عمومی
قطار فوق سریع مانند گلوله از میان مزارع عبور میکند و مردمی که شاهد این خط پرسرعتند پر از انتظارات هستند. «جوکو ویدودو» رئیس جمهور اندونزی اخیرا وقتی قصد داشت قطار فوق سریع جاکارتا-باندونگ را سوار شود بسیار هیجان زده بود و گفت: این قطار بسیار نرم و روان و بسیار راحت است.
خط آهن فوق سریع جاکارتا-باندونگ پایتخت اندونزی را به باندونگ شهر گردشگری معرف این کشور متصل میکند. این یک پروژه پرچمدار همکاری چین-اندونزی در ساخت ابتکار «کمربند و جاده» است.
این خط آهن فوق سریع که حامل رویای مردم محلی برای ارتباط و رفاه است، دوشنبه ۲ اکتبر (۱۰ مهر) به صورت رسمی افتتاح شد. مسافت رفت و آمد دانش آموزان با استفاده از این قطار کوتاهتر میشود و رستورانداران انتظار دارند با آن مسافران بیشتری از راه برسند…از نظر «ریدوان کامیل» استاندار «جاوای غربی»، افتتاح این خط آهن فوق سریع نه فقط به رشد اقتصادی جدید میانجامد بلکه نسل بعدی را به گونهای اساسی منتفع خواهد ساخت.
اندونزی آغازگر «جاده ابرشم دریایی قرن بیست و یکم» است اما این کشور تنها کشوری نیست که میتواند سود ناشی از ساخت مشترک «کمربند و جاده» را احساس کند. ساخت مشترک ابتکار کمربند و جاده از چین منشاء گرفت اما فرصتها و ثمرات آن متعلق به جهان است. بندر یونانی «پیرائوس» در ساحل دریای اژه زمانی مخروبه بود شمار زیادی از صاحبان کشتیها به آن توجهی نداشتند. با این وجود پس از ورود شرکتهای چینی تغییرات شگرفی اتفاق افتاد. امروز بندر پیرائوس در میان ۳۰ بندر کانتینری برتر جهان قرار دارد.
در فیجی یکی از کشورهای جزیرهای اقیانوس آرام، چین به «مرکز اجرای فناوری جونکائوی فیجی» کمک کرده تا مسیرهایی جدید برای افزایش اشتغال محلی و درآمد کشاورزان ایجاد کند. «پارک صنعتی رایونگ تایلند-چین» بیش از ۲۳۰ شرکت تولیدی چینی و ۳۵ شرکت پشتیبانی تجاری را به خود جذب کرد تا در تایلند سرمایه گذاری کنند و باعث شده بیش از ۵۰ هزار شغل ایجاد شود. شهر بندری کولومبو مشترکا توسط چین و سریلانکا ساخته شده و موجب شده «سانجاوا» مهندس سریلانکایی با شگفتی بگوید آینده کولومبو در آن نهفته است.
ساختن پلی برای تبادلات فرهنگی
در گوشهای «موزه ملی سریلانکا»، «لوح سنگی اهدای هدایا به معبد بودا در کوه سیلان» قرار دارد که سطرهایی در مدح و ستایش بودیسم، هندوییسم و اسلام به چینی، تامیلی و فارسی روی آن حک شده است. این لوح سنگی توسط «جِنگ هه» یکی از کارشناسان سلسله «مینگ» در چین، به سیلان و حالا به سریلانکا آورده شد. این یادبود سنگی صدها سال شاهد داستان تاریخی تبادلات تمدنی بوده و امروز، باستانشناسی مشترک چین-سریلانکا یک بنای یادبود جدید از تبادلات تمدنی را ایجاد کرده است.
کارشناسان چینی تکنیکهای حفظ و احیای میراث فرهنگی را در «آنگکور» کامبوج اجرا کردهاند و خرابههای معبد «جوئو سا» را به همان شکوه قبلی خود بازگرداندهاند. هنرمندان چینی از صمیم قلب میگویند «ما در سراسر جهان احساس در خانه بودن داریم و هر جایی که میراث فرهنگی آسیب دیده باشند حضور داریم»؛ آنها با این رویکرد معبد ۹ طبقه نپال را که از زلزله آسیب دیده بود، بازسازی و احیاء کردند. باستانشناسان چین و عربستان سعودی مشترکا «بندر سلین» را که در اعماق صحرا مدفون شده بود را کشف کردند تا خاطره فراموش شده «جاده ابریشم» را زنده کنند. کارشناسان و پژوهشگران چین و یونان درباره «آکادمی جیشیا» قدیمیترین دانشگاه با «آکادمی پالتو» تبادل نظر و تمدنهای کلاسیک چینی و یونانی را مورد بحث قرار دادند.
«فابریس امبا» از کشور کامرون که مشتاق یادگیری کونگفوی چینی بود به «معبد شائولین» رفت تا درباره هنرهای رزمی و طب چینی با کمک موسسه محلی کنفوسیوس مطالعه کند.
چین و مصر رویداد سال فعالیتهای فرهنگی را برگزار کرده و بیش از ۱۰۰ فعالیت تبادلی را در زمینههای مختلف مانند فرهنگ و هنر، کتاب، آموزش جوانان و غیره انجام داده و تبادلات فرهنگی را به سطحی جدید ارتقاء دادند.
«ویرون فیچیونگپادی» معاون مدیر «مرکز تحقیقاتی کمربند و جاده تایلند-چین» گفت ساخت مشترک جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یکم یک اجماع مهم بینالمللی و پیوندی مهم در ساخت یک جامعه آسیایی با سرنوشت مشترک است.
«کاویس آدهیل» پژوهشگر مطالعات بینالملل از کشور کنیا معتقد است که ساخت مشترک ابتکار کمربند و جاده فرصتی دیگر برای چن به منظور رهبری دیگر کشورها برای شکل دادن به یک نظام بینالمللی سودمند، برابر و فراگیر است.
شمار کشورهای شرکت کننده در ساخت مشترک کمربند و جاده مداما در حال افزایش است. این رشد نشان دهنده نقش این ابتکار به عنوان یک قلمرو جدید در حکمرانی و توسعه جهانی است.