چرا روابط اقتصادی و تجاری چین-اتحادیه اروپا به یک گفتگوی صریح نیاز دارد؟

دهمین «گفتگوی سطح بالای تجاری و اقتصادی چین-اتحادیه اروپا» ۲۵ سپتامبر (۳ مهر) در پکن برگزار شد. گفتگوی سطح بالای تجاری و اقتصادی چین-اتحادیه اروپا به عنوان بالاترین سطح سازوکار همکاری میان چین و اتحادیه اروپا در حوزه اقتصاد و تجارت و یکی از «سه ستون» روابط چین-اتحادیه اروپا، همواره کانال اصلی برای هر دو طرف به منظور حل برخی سوءتفاهمات و اختلافات از طریق ترویج همکاری اقتصادی و تجاری بوده است.

این سازوکار، گفتگوی حضوری خود را برای نخستین بار طی سه سال گذشته از سر گرفته به گونه‌ای که خود یک سیگنال مثبت برای بهبود روابط چین-اتحادیه اروپا ارسال می‌کند.

هم برای چین و هم برای اروپا این گفتگو متفاوت از ۹ دور گفتگوی قبلی است. در حال حاضر چین و اتحادیه اروپا به شکلی مشهود در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات،‌ اختلافات،‌ مداخلات و چالش‌های بیشتر در حوزه اقتصادی و تجاری نسبت به گذشته هستند و مجموع حجم تجارت بین چین و اتحادیه اروپا به سطحی جدید رسیده است.

حجم تجارت عظیم بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار شامل منافع هنگفتی است که باعث می‌شود چین و اتحادیه اروپا رو در روی هم قرار بگیرند. به همین دلیل حل این مشکلات ضروری‌تر از گذشته به نظر می‌رسد. علاوه بر این، برخی موضوعات قدیمی و جدید که طی دوره سه ساله کووید-۱۹ روی هم انباشته شده بود هم روی میز گفتگوی سطح بالای تجاری و اقتصادی چین-اتحادیه اروپا قرار دارد.

مناقشات و اختلافات میان چین و اتحادیه اروپا در خصوص موضوعات اقتصادی و تجاری واضح و آشکار هستند. «والدیس دومبروسکیس» نایب رئیس کمیسیون اروپایی و کمیسر تجارت اتحادیه اروپا که در سفر دو روزه به چین سفر کرده بود تا ریاست مشترک گفتگوی فوق را برعهده بگیرد، درباره تمرکز اتحادیه اروپا یعنی موضوع «عدم توازن تجاری» صحبت کرد.

کسری تجاری اتحادیه اروپا-چین سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیارد یورو بود. «توئو یائویائو» سفیر اتحادیه اروپا در چین این موضوع را با بزرگنمایی «بیشترین کسری تجاری در تاریخ بشریت» عنوان کرد.

همانطور که همه می‌دانند، عواملی که کسری بودجه را شکل می‌دهند بسیار پیچیده هستند. چین علاقه‌ای ندارد این کسری تجاری بسیار بزرگ شود. این کشور همواره امیدوار بوده که دو طرف با همکاری یک تجارت متوازن را به پیش ببرند تا بتواند پایدارتر باشد. با این وجود طرف اروپایی به سادگی این امر را به نسدهای حفاظت تجارتِ» چین نسبت داده به گونه‌ای که کاملا با حقایق ناسازگار است و به حل مشکل کمکی نخواهد کرد.

لازم است تاکید شود که وجود اختلافات طبیعی است و نشان دهنده ضرورت گفتگوی سطح بالای اقتصادی و تجاری چین-اتحادیه اروپاست. کلید حل مساله این است که اجازه ندهیم اختلافات تشدید یابند و به درگیری‌ها و تقابل تبدیل شوند.

گفتگو نیازمند صراحت است و مستلزم این است که هر دو طرف به شکلی حقیقی مواضع و منافع خود را ابراز کنند.

از همه مهمتر دو طرف با تکیه بر این پایه و اساس، باید مشترکا راهی برای حل اختلاقات بیابند و مشکلات را حل کنند. اگر این گفتگو فقط در حد ابراز نظر باشد معنای اصلی گم می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا