تلاش چین برای نوسازی، زنجیره های تامین جهانی را تقویت می کند

اقتصاددانان و مدیران شرکت‌ها می‌گویند که تلاش‌های چین برای ایجاد یک سیستم صنعتی مدرن به جهان کمک می‌کند تا با اختلالات احتمالی آینده در زنجیره‌های تامین مقابله شود و عملکرد روان اقتصاد جهانی را در میان چالش‌ها و عدم قطعیت‌ها تضمین می‌کند.

آنها با اشاره به اینکه جداسازی صنعتی خطر بزرگی برای بهبود اقتصاد جهانی ایجاد می کند، گفتند که چین جذابیت زیادی برای شرکت های چندملیتی دارد، زیرا این کشور دارای یک سیستم پشتیبانی زنجیره تامین کامل، یک سیستم لجستیکی قوی، یک بازار بزرگ و سیاست های مطلوب دولتی است که نوآوری را تحریک به پیشرفت می کند.

هانس پل بورکنر، رئیس بازنشسته گروه جهانی مشاوره بوستون، گفت که تلاش‌های چین برای پیشبرد مدرن‌سازی صنعتی به این کشور کمک می‌کند تا در زنجیره ارزش پیشرفت کند و اقتصاد این کشور را “نوآورتر، با استعداد، مصرف محور و سبزتر” کند.

کریگ آلن، رئیس شورای بازرگانی ایالات متحده و چین، گفت که چین “مکانی جذاب برای یکپارچه سازی زنجیره تامین است”، زیرا مقیاس این کشور انگیزه شرکت های مستقر در ایالات متحده است و اکوسیستم آن به شدت با سرمایه گذاری در زیرساخت ها و استعدادها تقویت می شود.

در صنعت نیمه هادی، که در آن دولت ایالات متحده تلاش کرده است تا جداسازی را ترویج کند، شرکت های تراشه ای ایالات متحده همچنان به بازار چین متعهد هستند.

پاتریک گلسینگر، مدیر عامل شرکت اینتل که تا کنون سه بار در سال جاری از چین بازدید کرده است، گفت: “چین نقش فوق العاده مهمی در استراتژی تجاری اینتل ایفا می کند. این شرکت رابطه بلندمدت با شرکا و مشتریان چینی برقرار کرده است که نزدیک به چهل سال می شود.”

پشت اشتیاق شرکت های خارجی این واقعیت نهفته است که چین کامل ترین سیستم صنعتی جهان را دارد. بر اساس گزارش وزارت صنعت و فناوری اطلاعات، چین در سال ۲۰۲۲ برای سیزدهمین سال متوالی به عنوان بزرگترین کشور تولیدکننده جهان رتبه بندی شد، در حالی که تولیدات تولیدی آن نزدیک به ۳۰ درصد از کل تولید جهان را تشکیل می داد.

در همین حال، طبق گزارشی که توسط بانک‌ها منتشر شده است، با افزایش زنجیره ارزش چین، این کشور بیشتر به یک صادرکننده تبدیل می‌شود تا واردکننده کالاهای واسطه‌ای که توسط تولیدکنندگان در جاهای دیگر استفاده می‌شوند و به تقویت اتصال و در نتیجه رقابت‌پذیری زنجیره‌های تامین جهانی کمک می‌کند.

به گفته کارشناسان گروه خدمات مالی HSBC در اوایل سال جاری، چین همچنان در فناوری‌های حیاتی مانند نیمه‌رساناها با تنگناهایی مواجه است و تلاش‌های بیشتری برای حرکت به سمت تولید سبزتر، هوشمندتر و پیشرفته‌تر مورد نیاز است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا