تولیدکنندگان خودروهای برقی رقیب هستند نه حریف یکدیگر

قابل درک است که آمریکا که همواره امنیت خود را بر دیگر موارد مقدم داشته به دنبال گسترش صنعت خودروی برقی و زنجیره‌های تامین به منظور احاطه بر معادن کبالت آفریقا باشد؛ معادنی که برای این تولیدکننده باتری‌های لیتیوم-یونی حیاتی محسوب می‌شود.

همچنین برای ایالات متحده منطقی است که از شرکت‌هایی در عربستان سعودی کمک بگیرد تا از معادن جمهوری دموکراتیک کنگو، گینه و نامیبیا کشورهایی که با چین روابط خوب سیاسی و تجاری دارند، استفاده کند.

با این وجود، مبلغی که آمریکا در حال پرداخت آن است که فقط به دلار نیست، نسبتا بالاست. مدتی است آمریکا و عربستان به دلیل اختلافات در مواردی چون بحران اوکراین و قیمت نفت، روابط خیلی خوبی با هم ندارند. طی انتخابات ریاست جمهوری گذشته آمریکا، «جو بایدن» نامزد وقت حزب دموکرات، حتی عربستان را مورد انتقاد شدید قرار داده بود.

وزارت دادگستری ایالات متحده معمولا برخی کشورهای آفریقایی را به «فساد گسترده» متهم می‌کند اما حالا تصمیم گرفته‌اند در همین کشورها سرمایه گذاری کنند البته با کمک شرکت‌های سعودی که به نوشته روزنامه «وال استریت ژورنال»، «منعطف‌تر» هستند.

آمریکا حق ندارد انگشت احترام به سوی دیگران نشانه رود اما به دلیل اینکه دولت بایدن مدعی است مدافع حقیقت است، رها کردن همه آن ادعاها فقط به کاهش حمایت داخلی و بدتر شدن وضعیت جامعه چندپاره ایالات متحده منتهی می‌شود.

آمریکا علی‌رغم تمام سازوکارهایی که در نظر گرفته و انجام می‌دهد هنوز درباره پیروزی در رقابت خودروهای برقی علیه چین، مطمئن نیست چرا که زنجیره صنعت باتری نیز شامل عواملی چون نیروی کار، مواد معدنی و مدیریت است و ایالات متحده نمی‌تواند بر تمام این موارد، فقط با نفوذ بر چند معدن تسلط یابد.

این مخمصه‌ رایجی است که آمریکا با آن روبروست یعنی پرداخت مبلغی بسیار بالا برای مهار دشمنان خیالی!

چین همواره ذهنی باز در قبال رقابت جهانی داشته اما ایالات متحده باید بداند که رقابت، برتری‌طلبی نیست و مهار چین به موفقیت آمریکا کمک نخواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا