چین و اتحادیه آسیای شرقی رفاه مشترک را ترویج می کنند

انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا که اجلاس سالانه آن از ۵ تا ۷ سپتامبر در جاکارتا پایتخت اندونزی برگزار می شود، بهبود اقتصادی را در اولویت خود در دوره پس از همه گیری قرار داده است. در همین راستا است که همکاری چین و آسه آن (اتحادیه کشور های جنوب شرقی آسیا) که سال ها توسعه و شکوفایی مشترک را ترویج می کند، اهمیت بیشتری یافته است.

در واقع، تجارت چین و آسه‌آن در سال‌های گذشته با سرعت زیادی در حال رشد بوده است و به آسه‌آن اجازه می‌دهد در سال ۲۰۲۰ از اتحادیه اروپا پیشی بگیرد و به بزرگترین شریک تجاری چین تبدیل شود. در سال ۲۰۲۱، تجارت کالاهای چین و آسه آن به ۸۷۸.۲ میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸.۱ درصد افزایش داشت. و در سال ۲۰۲۲، تجارت دو طرفه ۱۱.۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به ۹۷۵.۳ میلیارد دلار رسید – افزایشی ۱۲۰ درصدی در دهه گذشته.

در زمینه سرمایه گذاری، آسه آن به یکی از مقاصد اصلی سرمایه گذاری خارجی چین و منابع سرمایه گذاری مستقیم خارجی تبدیل شده است. تا جولای سال جاری، سرمایه گذاری دو طرفه به بیش از ۳۸۰ میلیارد دلار رسید و بیش از ۶۵۰۰ شرکت چینی مستقیماً در کشورهای عضو آسه آن سرمایه گذاری کردند. این تجارت دو طرفه قوی، بهبود اقتصادی منطقه را تقویت کرده است.

بهبود ارتباط بین چین و کشورهای عضو آسه آن، بازارهای آنها را گسترش داده و به آنها کمک کرده تا در چارچوب طرح کمربند و جاده و سیاست های توسعه اعضای آسه آن، دستاوردهای قابل توجهی در زیرساخت ها داشته باشند.

راه‌آهن چین-لائوس که در سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد، نمونه‌ای ایده‌آل از آنچه همکاری چین و آسه‌آن می‌تواند به دست آورد. این خط آهن به طول ۱۰۳۵ کیلومتر که پایتخت لائوس وینتیان را به کونمینگ، مرکز استان یوننان چین متصل می کند، برای مردم محلی در هر دو طرف مزایایی ایجاد کرده است. سال گذشته، Luang Prabang شاهد بیش از پانصد هزار سفر مسافر بود که درآمد گردشگری ۲۱۶ میلیون دلاری را به همراه داشت و به اقتصاد محلی کمک کرد. تعداد این سفرها در سال جاری به احتمال زیاد به یک میلیون افزایش می یابد و انتظار می رود ۳۶۰ میلیون دلار درآمد گردشگری به همراه داشته باشد.

طبق اعلام شرکت راه آهن چین، راه آهن چین-لائوس تاکنون حدود ۲۰.۰۹ میلیون مسافر جابجا کرده است که ۱۷.۰۹ میلیون نفر از آنها در سمت چین بوده و همچنین بیش از ۲۴ میلیون تن بار را حمل کرده است. به لطف راه آهن، لائوس اکنون از یک کشور محصور در خشکی به یک کشور متصل به دریا تبدیل شده است. حتی می تواند به یک مرکز حمل و نقل در منطقه رودخانه مکونگ و یک بندر خشک برای چین و کشورهای جنوب شرقی آسیا تبدیل شود.

اقتصاد دیجیتال نیز به یک مشارکت کننده جدید در همکاری چین و آسه آن و بهبود اقتصادی کشورهای عضو آسه آن تبدیل شده است. به گفته لیم جوک هوی، دبیرکل سابق آسه‌آن، چین در توسعه زیرساخت‌های دیجیتال پیشرو است و شریک مهم آسه‌آن در ارتقای اقتصاد دیجیتال است. در عصر امروز، اقتصاد دیجیتال برای توسعه اجتماعی، ایجاد اشتغال و بهبود رفاه مردم بسیار مهم است.

چین و آسه آن در حال تعمیق همکاری خود در اقتصاد دیجیتال هستند. به عنوان مثال، شرکت‌های چینی و تایلندی با یکدیگر همکاری می‌کنند تا پروژه‌های دیجیتالی مانند حمل‌ونقل هوشمند، گردشگری و مراقبت‌های بهداشتی را در تایلند توسعه دهند، در حالی که پلت‌فرم‌های تجارت الکترونیک فرامرزی در تایلند معرفی شده‌اند تا کشاورزان بتوانند از آنها برای فروش محصولات خود استفاده کنندو درآمد خود را افزایش دهند که این کار برای از بین بردن فقر به آنها کمک می کند.

علاوه بر این، شرکت های چینی با همتایان خود در مالزی، لائوس، سنگاپور، میانمار، فیلیپین و اندونزی در زمینه هایی مانند اینترنت و رایانش ابری همکاری می کنند. بدون شک همکاری چین و آسه آن در اقتصاد دیجیتال انگیزه جدیدی را به توسعه اجتماعی تزریق می کند، رفاه مشترک را ارتقا می دهد و به حفظ ثبات منطقه کمک می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا