رونمایی از اقدامات مربوط به رونق بخشیدن اقتصاد بخش خصوصی در چین

برنامه ریز ارشد اقتصادی و چندین وزارتخانه و سازمان چین روز سه شنبه مجموعه‌ای از ۲۸ اقدام را با جزئیات دقیق اعلام کردند تا با اجرای آنها مشکلات پیش روی بخش خصوصی حل شود. این اقدامات شامل کنار گذاشتن برخی خطوط قرمز به منظور تسهیل مشارکت شرکت‌ها در پروژه‌های بزرگ علم و فناوری کشور هستند.

این اقدامات درست دو هفته پس از انتشار یک دستورالعمل عمومی در ماه ژوئیه برای کمک به رشد بخش خصوصی اعلام شدند. به گفته کارشناسان صنعتی و مدیران شرکت‌ها این اقدامات جدید «عملگرایانه» هستند و عزم قاطع چین برای اجرای سیاست‌های لازم در جهت رونق بخشیدن به بخش خصوصی را نشان می دهند.

طبق اعلام کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین، بخش خصوصی تشویق خواهد شد تا در پروژه‌های بزرگ ملی سودمند و در حال به ثمر رسیدن مشارکت داشته باشد و دارایی‌های خود را در پروژه‌های توسعه زیرساختی کشور سرمایه گذاری کند.

به گفته این کمیسیون «چراغ سیز» موارد سرمایه گذاری مداوم این بخش در جهت به پیش بردن توسعه بسترهای اقتصادی کشور نیز پیوسته روشن خواهد شد. منظور این کمیسیون از «چراغ سبز» سرمایه گذاری مربوط به معاملاتی است که شامل فناوری‌های  و خدمات جدید هستند و می توانند به افزایش توان اقتصاد واقعی کشور کمک کنند.

این اقدامات جدید با در بر گرفتن پنج بعد کلیدی به دنبال دسترسی عادلانه به بازار، ارائه پشتیبانی مالی قوی‌تر، افزایش تضمین قانونی، بهینه سازی خدمات و ایجاد یک فضای مناسب برای شرکت‌های خصوصی خواهند بود.

«لیو شانگ شی»، رئیس آکادمی علوم مالی چین در این رابطه گفت که دستور العمل منتشر شده در ماه ژوئیه اهمیت حیاتی دارد اما مهمتر از آن نحوه اجرای سیاست‌ها و تبدیل کردن آنها به اقدامات واقعی برای دادن «قرص تضمین» بلند مدت به کارآفرینان بخش خصوصی است.

او گفت: «انتشار قوانین شامل جزئیات دقیق با مشارکت وزارتخانه‌ها و ادارات گوناگون باعث بالا رفتن اعتماد واقعی بخش خصوصی می شود. این قوانین رشد بخش خصوصی را در حالی بیش از پیش افزایش خواهند داد که شاهد بیشتر شدن عوامل نامعلوم اقتصادی هستیم.»

به گفته وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین نیز بخش خصوصی ۷۰ درصد از نوآوری‌های فناوری چین را به خود اختصاص داده و یکی از نیروهای پیش برنده اصلی رشد اقتصادی کشور توسعه نوآورانه کشور بوده است.

این اقدامات جدید از بخش خصوصی برای در دست گرفتن رهبری پروژه‌های علم و فناوری و رقم زدن یک دوران جدید از شکوفایی پشتیبانی خواهند کرد.

چین قصد دارد ابزارهای پشتیبانی خود شامل وام های فراگیر برای کسب و کارها و شرکت‌های خرد و کوچک را تا پایان سال ۲۰۲۴ ادامه دهد و در این مدت شرکت‌ها در یک فرایند ساده‌تر می توانند از کاهش مالیات کسب و کارهای فرامرزی خود بهره مند شوند.

«وانگ شان چنگ»، عضو ارشد کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین گفت که در این اقدامات جدید وزارتخانه‌های مسئول انجام هر یک از این وظایف مشخص شده‌اند  تا شرکت‌های خصوصی دقیقا بدانند هنگام برخورد با هر مشکلی به چه نهادی باید مراجعه کنند. او افزود: «این اقدامات بر حل مشکلات بزرگ تمرکز دارند. هدف آنها عملگرایانه و تأثیرگذار بودن است تا انتظارات بخش خصوصی به نتایج ملموس تبدیل شود.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا