بررسی رشد قدرتمند یوان فراساحلی طی ماه جاری

کارشناسان معتقدند در حالی که فشار رو به پایین بر دلار آمریکا بیش از پیش شده، رشد اخیر یوان چین ممکن است طی ماه‌های آتی با توجه به احیای اقتصادی در حال پیشرفت چین و پیش‌بینی رو به رشد بازار از سیاست‌های با ثبات‌کننده بیشتر، حفظ شود.

یوان فراساحلی- یوانی که خارج از بازار سرزمین اصلی چین داد و ستد می‌شود، روز چهارشنبه هنگام بسته شدن معاملات بیش از ۴۶۰ واحدپایه در برابر دلار جهش داشت و به ۷.۱۶۶۵ دلار رسید. بر اساس اعلام «Wind Info» که ارزیابی کننده بازار است، این قوی‌ترین رشد روزانه طی یک ماه به حساب می‌آید. بنا بر این از تاریخ ۶ جولای (۱۵ تیر) به ارزش یوان فراساحلی در مقابل دلار آمریکا ۹۵۰ واحدپایه افزوده شده است. یوان داخلی نیز روز چهارشنبه با رشد ۴۵۰ واحدپایه‌ای، ۷.۱۶۵۰ دلار بسته شد و به این ترتیب در حال رسیدن به ارزش برابری ۷.۲ در مقابل ارز ایالات متحده است.

از سوی دیگر، شاخص دلار آمریکا از آغاز ماه جولای ۱.۹۲ درصد افت داشته و کاهش محسوس خود را روز چهارشنبه با ۱.۰۶ درصد تجربه کرد.

«جنگ هوئوچنگ» متخصص ارشد اقتصاد کلان در شرکت سرمایه گذاری «یینگ‌دا»، دو دلیل عمده را برای رشد اخیر یوان چین بر شمرده است. اول، ایالات متحده اشتغال شاغلین بخش‌های غیرکشاورزی بسیار پایین‌تر از حد انتظاری را در ماه ژوئن به ثبت رساند که تاثیر منفی بر شاخص دلار داشت. دوم، انتظارات در حال افزایش بازار برای سیاست‌های اقتصادی باثبات‌کننده از جانب رهبری ارشد چین به بالا بردن ارزش یوان کمک کرده است.

«یی گانگ» رئیس بانک «خلق» چین (بانک مرکزی چین) طی مقاله‌ای که اخیرا در نشریه «ژورنال تحقیقات اقتصادی» به چاپ رسید، گفت قابلیت ارتجاعی نرخ تبدیل یوان طی سال‌های گذشته به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

وی افزود با توجه به اینکه چین طی سال‌های اخیر تاکید بیشتری بر استقلال سیاست‌های نرخ بهره در میانه تغییرات قابل توجه نرخ بهره دیگر اقتصادهای بزرگ داشته، پایه‌های اقتصادی این کشور ثابت باقی مانده و در عوض از یک بازار ارز ثابت و انعطاف پذیر پشتیبانی کرده است.

رئیس بانک مرکزی چین ادامه داد، انتظار می‌رود نرخ رشد اقتصادی بالقوه چین در یک محدوده منطقی باقی بماند. این امر راه را برای حفظ نرخ پولی عادی و نرخ‌های بهره مثبت هموار خواهد کرد.

کارشناسان «دفتر اصلی سرمایه گذاری یو بی اس گلوبال ولث» در یادداشت روز پنجشنبه اعلام کردند رشد آهسته اقتصادی چین در سه ماهه دوم مهم‌ترین دلیل رشد نرخ تبدیل یوان در برابر دلار آمریکا و رسیدن به شاخص ۷.۲ است.

این کارشناسان تاکید کردند، اما نرخ تبدیل خارجی یوان از پایان ماه ژوئن پایین‌تر از انتظارات بازار باقی مانده است. این نرخ احتمالا کف شاخص امسال در ۷.۲ تا ۷.۳ را لمس کرده است.

طبق تخمین‌های یو بی اس، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی چین طی سه ماهه سوم و چهارم امسال به ۴.۴ تا ۴.۵ درصد باز خواهد گشت و این در سایه تدابیر محرک برای بازار املاک و سیاست‌های پولی حمایتگرانه چین که انتظار می‌رود امسال اعمال شود، محقق خواهد شد.

کارشناسان یو بی اس تاکید کردند، نرخ تبدیل یوان در کنار اختلاف در حال کاهش میان نرخ بازده اوراق قرضه چین و آمریکا در انتهای سال جاری به ۶.۹ باز خواهد گشت.

«لو جنگ‌وی» اقتصاددان ارشد «Industrial Bank» گفت: درحالی که سیاست‌های پولی و ارزی چین در ادامه سال جاری به طور کلی بدون تغییر باقی خواهند ماند، بنا بر این همچنان جا برای پایین‌ آوردن نرخ بهره وجود دارد. با در نظر گرفتن یک تخمین محافظه کارانه، در نیمه دوم امسال حداقل یک کاهش در نسبت ذخایر بانک‌ها محتمل خواهد بود.

اما این اقتصاددان همچنین تاکید کرد که بازار سرمایه تاثیر بزرگی بر ارزش یوان چین داشته است. بنا بر این جریان سرمایه خارجی به بازار سهام و اوراق قرضه باید به دقت تحت نظر باشد تا درک کنیم نرخ تبدیل یوان چگونه عمل خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا