انعطاف پذیری تجارت خارجی چین در جهت تقویت رشد اقتصادی کشور

مقامات دولتی و تحلیلگران روز پنجشنبه اعلام کردند، پیش بینی می‌شود تجارت خارجی چین طی نیمه دوم امسال با چالش‌هایی از جانب یک شرایط جهانی پیچیده مواجه شود و انعطاف پذیری چشمگیری را در جهت تقویت رشد اقتصادی کشور از خود نشان دهد.

آنها همچنین خواستار سیاست‌های حمایتگرانه بیشتر برای فائق آمدن بر تقاضای خارجی در حال کاهش و خطرات بالقوه شدند چرا که احیای اقتصادی جهان همچنان روندی آهسته دارد، اقتصادهای توسعه یافته بزرگ در حال اعمال سیاست‌های انقباضی هستند و عوامل مختلف بی ثباتی و نااطمینانی بازار را افزایش می‌دهند.

داده‌های اداره کل گمرکات چین نشان می‌دهدف طی نیمه نخست ۲۰۲۳، تجارت خارجی چین با رشد ۲.۱ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ۲۰.۱ تریلیون یوان (۲.۸ تریلیون دلار) رسید.

مجموع تجارت خارجی از لحاظ دلاری طی دوره مذکور ۲.۹۲ تریلیون دلار شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت ۴.۷ درصدی را نشان می‌دهد.

در حالی که نگرانی‌ها درباره نرخ رشد تجارت خارجی چین افزایش یافته، «لیو دالیانگ» مدیرکل دپارتمان آمار و تحلیل گفت دولت در خصوص ثبات کلی این بخش همچنان مطمئن است. این اعتماد ناشی از شاخص‌های مثبتی مانند ارزیابی‌های نیمه دوم و همچنین رشد مشاهده شده مبنی بر پایه سه ماهه و ماهانه در داده‌های مه و ژوئن است.

به عقیده لیو تاثیر ترکیبیِ تعهد راسخ چین به سیاست گشایش و تلاش‌های فعالانه آن برای پیشبرد همکاری اقتصادی و تجاری بین‌المللی هم اکنون در حال ظاهر شدن است و رشد اقتصادی و ثبات تجارت خارجی در مقیاس و ساختار را به پیش می‌برد.

وی افزود: این نخستین بار در تاریخ است که ارزش تجارت خارجی چین طی یک بازه نیم‌ساله از ۲۰ تریلیون یوان فراتر رفته است.

لیو تاکید کرد چین قادر است سهم بازار خود را استحکام بخشد و جایگاه خود را به عنوان بزرگترین کشور تجارت کالا در سال ۲۰۲۳ حفظ کند.

«گوان تائو» اقتصاددان ارشد در شرکت سرمایه گذاری چینی «BOC International» پیش بینی کرد که هدف رشد تولید ناخالص داخلی حدود ۵ درصدی چین برای کل سال جاری می‌تواند از طریق اجرای سیاست‌های مالی موثر و بهبود جاری ساختار صنعتی صادرکنندگان و پورتفوی محصولات، محقق شود.

«وو های‌پینگ» مدیرکل دپارتمان عملیات عمومی گمرک چین گفت: ثبات بخش تجارت خارجی نقشی حیاتی در پیشبرد رشد اقتصادی سالانه چین ایفاء می‌کند.

«جنگ هوئوچنگ» متخصص ارشد اقتصاد کلان در شرکت سرمایه گذاری «یینگ‌دا» نیز اظهار داشت: با نگاهی به نیمه دوم پیشِ رو، احتمالا مجموع نرخ رشد ارزش صادرات در سه ماهه سوم در سطح پایین‌تری باقی بماند و در عین حال انتظار یک روند رو به بالای نسبتا ملایم برای سه ماهه چهارم وجود دارد.

طبق گفتهگوان تائو، چین از چندین برتری در میان مدت تا کوتاه مدت بهره خواهد برد. صنعتی‌سازی و شهری‌سازی سریع کشور با رشد چشمگیر در بازار سرمایه انسانی آن عجین شده و به ظرفیت عظیم آن کمک می‌کند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه تجارت خارجی یوان‌محور چین طی ماه ژوئن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت ۶ درصدی داشت و به ۳.۸۹ تریلیون یوان رسید و صادرات یوان‌محور نیز کاهش ۸.۳ درصدی داشته،‌«جوئو مائوهوا» تحلیلگر «Chin Everbright Bank» گفت دولت باید از مقررات انعطاف‌پذیرتر و تدابیر حمایتگرانه بیشتری برای برداشتن موانع و ارتقاء رشد پیوسته سالم تجارت خارجی به عنوان گام بعدی استفاده کند.

«لی داوی» محقق «آکادمی تحقیقات اقتصاد کلان» در پکن گفت افزایش هر چه بیشتر رشد تجارت خارجی بر تقویت رقابت‌پذیری محصولات صادراتی و پاسخگویی هر چه بیشتر تقاضاهای مشتریان خارجی وابسته است.

وی همچنین تاکید کرد چین باید گذار و به‌روزرسانی صنایع را با ارتقاء ابتکارهای سبز، دیجیتال و هوشمند تسریع بخشد.

«وانگ یونگ‌شیانگ» معاون رئیس شرکت «علوم و فنون صنایع سنگین زوملیون» که در شهر «چانگ‌شا» استان «هو‌نان» مستقر است، گفت شرکتش یک رویکرد «سبز شدن» را به منظور کاهش هر چه بیشتر آلاینده‌های کربنی در پیش خواهد گرفت و هزینه سوخت دیزل را کاهش می‌دهد.

وی افزود: ‌بسیاری از تولیدکنندگان داخلی به روند توسعه ماشین آلات برقی به منظور تضمین یک سهم افزایش یافته در بازارهای خارجی، سرعت داده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا