«۴ احترام کامل»؛ نشان دهنده چرخه دیپلماتیک چین در قبال کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین دهم جولای (۱۹ تیر) به «ماناسه سوگاوارِ» نخست وزیر جزایر سلیمان که در حال انجام دیدار رسمی از چین بود،‌ گفت که سیاست پکن در قبال کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام شامل «چهار احترام کامل» است؛ احترام کامل به حاکمیت و استقلال کشورهای جزیره‌ای و تاکید بر برابر بودن این کشورها صرفنظر از اندازه آنها؛ احترام کامل به خواسته کشورهای جزیره‌ای با پایبندی به رایزنی گسترده، ساخت مشترک،‌ به اشتراک‌گذاری سود و نتایج برد-برد؛ احترام کامل به سنت‌های فرهنگی جزایر اقیانوس آرام با پایبندی به هماهنگی بدون اختلاف؛ احترام کامل به اتحاد و خود ارتقایی و حمایت از کشورهای جزیره‌ای در اجرای «راهبرد اقیانوسیه آبی ۲۰۲۵» به منظور کمک به ساخت یک اقیانوس آرامِ آبیِ صلح آمیز،‌ هماهنگ،‌ امن،‌ جامع و مرفه.

این «چهار احترام کامل» نشان‌دهنده خواست صادقانه چین برای ترویج توسعه مداوم میان چین و کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام و نشان‌دهنده عزم قاطع چین برای همکاری با کشورهای در حال توسعه در همبستگی، همکاری و توسعه مشترک با آنهاست.

احترام کامل به حاکمیت و استقلال کشورهای جزیره‌ای و پایبندی به برابری تمام کشورها اعم از کوچک یا بزرگ، به تعمیق مستمر اعتماد متقابل سیاسی منجر می‌شود.

شاهزاده «تویتا» از پادشاهی تونگا یکی از کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام گفت چین با تمام کشورها اعم از بزرگ یا کوچک، نزدیک یا دور رفتاری دوستانه و برابر دارد، بر احترام متقابل تاکید می‌کند و هیچگاه در امور داخلی دیگر کشورها مداخله نمی‌کند.

«ویلام» مشاور دفتر نخست وزیر فیجی معتقد است چین همواره روابط با دیگر کشورها را بر اساس اصل برابر میان کشورهای بزرگ و کوچک به پیش می‌برد و ثمرات توسعه را به اشتراک می‌گذارد.

احترام کامل به خواسته کشورهای جزیره‌ای و پایبندی به رایزنی گسترده، ساخت مشترک،‌ به اشتراک‌گذاری سود و نتایج برد-برد به تحقق رفاه مشترک منجر می‌شود.

توسعه مشترک هدف اساسی همکاری چین با کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام است. چین مهفوم صحیح درستکاری و منافع و مفهوم صداقت و مودت برای توسعه روابط دوستانه با کشورهای جزیره‌ای را مدنظر قرار می‌دهد، مستمرا همکاری کاربردی با کشورهای جزیره‌ای را در حوزه‌های مختلف تعمیق می‌بخشد، صادقانه به کشورهای جزیره‌ای برای توسعه اقتصاد و بهبود وضعیت معیشت زندگی آنها کمک می‌کند و سود توسعه چین را با مردم کشورهای جزیره‌ای به اشتراک می‌گذارد.

انتظار می‌رود کشورهای جزیره‌ای اقیانوس صنعت فرآوری را توسعه بخشند، ارزش افزوده محصولات خود را افزایش دهند و روند صنعتی سازی را تسریع نمایند. چین به طور کامل این روند را درک و از آن کاملا حمایت می‌کند.

احترام کامل به سنت‌های فرهنگی ملیِ کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام با پایبندی به هماهنگی صرفنظر از تنوع و به اشتراک گذاری زیبایی به ارتقاء دوستی میان مردم دو طرف منجر می‌شود.

تبادلات دوستانه میان چین و کشورهای جزیره‌ای از سابقه‌ای طولانی برخوردار است. دو طرف طی سال‌های اخیر تبادلات و همکاری در حوزه‌های آموزش، فرهنگ، سلامت، ورزش و غیره را بیش از پیش تقویت کرده و دوستی بین مردم دو طرف مستحکم‌تر شده است.

بر اساس «کتاب سفید موضع چین درباره احترام متقابل و توسعه مشترک با کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام»، از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ چین ۲۵۰۰ بورسیه دولتی و ۳۰۰۰ مکان آموزش منابع انسانی در اختیار کشورهای جزیره‌ای قرار می‌دهد.

همانطور که آقای ماناسه نخست وزیر جزایر سلیمان گفت، «کمک چین به ما قلب‌های تمام ساکنان جزایر سلیمان را تحت تاثیر خود قرار داده و بیش از پیش دوستی میان مردم جزایر سلیمان و چین را تقویت خواهد کرد.»

احترام کامل به اتحاد و خود ارتقایی و حمایت از کشورهای جزیره‌ای در اجرای «راهبرد اقیانوسیه آبی ۲۰۲۵» به منظور کمک به ساخت یک اقیانوس آرامِ آبیِ صلح آمیز،‌ هماهنگ،‌ امن،‌ جامع و مرفه به حفظ انصاف و عدالت بین‌المللی منجر می‌شود.

کشورهای جزیره‌ای عموما از تاکید چین بر عدالت در حفاظت از حقوق و منافع مشروع کشورهای جزیره‌ای در صحنه بین‌الملل و پرداختن به امور جهانی مانند مقابله با تغییرات آب و هوایی تقدیر می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا