کاهش قیمت تولید و ثبات قیمتها در چین

اداره ملی آمار چین (NBS) دوشنبه ۱۹ تیر اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) که معیار اصلی تورم است، در ماه ژوئن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ثابت بود.

این یعنی چین در ماه می کمتر از دو دهم درصد افزایش سالانه داشته است .

در مجموع، قیمت مواد غذایی ۲.۳ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت در حالی که قیمت اقلام غیرخوراکی ۰.۶ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت.

NBS در بیانیه ای اعلام کرد که بازار مصرف به طور کلی برای این ماه ثابت بود.

در همین حال، شاخص قیمت تولیدکننده چین (PPI) که نشان دهنده قیمت تمام شده کالاها درب کارخانه است، در ژوئن ۵.۴ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت و روند کاهشی ماه گذشته را ادامه داد.

به گفته NBS، کاهش کلی قیمت کالاهای بین‌المللی همراه با پایه نسبتاً بالا برای مدت مشابه سال گذشته دلایل کاهش داده‌های PPI بوده است.

بروس پانگ، اقتصاددان ارشد و رئیس تحقیقات موسسه  JLL Greater China به CGTN گفت: داده های CPI چین در ماه ژوئن عمدتاً تحت تأثیر مصرف خارج از فصل، قیمت ضعیف تر گوشت و کاهش نرخ رشد قیمت خدمات همراه با کاهش PPI قرار گرفت.

پانگ اضافه کرد که با توجه به افزایش سریع قیمت گوشت در تابستان گذشته، قیمت مواد غذایی و در نتیجه CPI در سه ماهه سوم ممکن است تحت فشار قیمت گوشت قرار گیرد.

پنگ در مورد کاهش PPI گفت که علاوه بر ادامه کاهش قیمت کالاها و اثر پایه بالا، داده‌های قیمت درب کارخانه نیز واقعیت رکود در املاک و مستغلات و تولید صنعتی را منعکس می‌کند.

پنگ اضافه کرد که کاهش سال به سال شاخص PPI احتمالاً به پایین ترین حد خود رسیده است و او انتظار دارد که این کاهش به تدریج در نیمه دوم سال کمتر شود.

پانگ با اشاره به محیط اقتصادی خارج از چین که “پیچیده تر و جدی تر” شده است، گفت: چین باید عدم قطعیت های رشد اقتصادی در سه ماهه سوم و چهارم را به طور کامل در نظر بگیرد و به سیاست های ضد چرخه ای در حفظ اعتماد و تثبیت رشد و افزایش تقاضای داخلی اهمیت بیشتری بدهد و آن ها را تقویت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا