تأثیر مثبت افزایش مصرف بر تداوم احیای اقتصاد چین

با توجه به آنکه فعالیت‌های مصرفی و نوآورانه موجب ارتقاء بخش صنعت در نیمه نخست امسال شده‌اند، نیرو محرکه احیای اقتصاد چین روند رو به رشد خود را حفظ کرده است.

طی تعطیلات سه روزه «جشن قایق اژدها» (۲۲ تا ۲۴ ژوئن برابر ۱ تا ۳ تیر) دومین اقتصاد بزرگ جهان شاهد یک احیای قوی در صنعت گردشگری خود بود به گونه‌ای که مجموع سفرهای داخلی به ۱۰۶ میلیون رسید و ۳۷.۳۱ میلیارد یوان (۵.۱۶ میلیارد دلار) درآمد گردشگری در این بازه تولید شد.

بر اساس اعلام وزارت فرهنگ و گردشگری چین، این ارقام در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب رشد ۳۲.۳ و ۴۴.۵ درصدی داشته است.

«سازمان هوانوردی غیرنظامی چین» نیز اعلام کرد با توجه به آنکه بیش از ۲۳۰.۶۵ میلیون سفر هوایی طی پنج ماه نخست امسال انجام شده، نشان می‌دهد یک تمایل به هزینه کردن در حوزه سفر وجود دارد و در مقایسه با یک سال قبل حاکی از جهش ۱۳۹.۹ درصدی است.

«های‌نان ایرلاینز» یکی از خطوط هوایی‌ بزرگ چین اعلام کرد: ما شاهد بودیم که کارآمدی عملیاتی و مجموع درآمد مسافریمان در نیمه نخست امسال از سطوح دوره مشابه سال ۲۰۱۹ فراتر رفت.

طبق اعلام این شرکت هوایی، میانگین روزانه پروازهای داخلی انجام شده توسط های‌نان ایرلاینز  در نیمه اول ۲۰۲۳ به ۶۶۹ رسید که همانند سطح سال ۲۰۱۹ است؛ همچنین میانگین صندلی‌های اشغال شده ۸۱.۵ درصد بود و پرواز در ۳۴ مسیر بین‌المللی از سر گرفته شد.

های‌نان ایرلاینز افزوده احتمال آن وجود دارد بازار داخلی در سال ۲۰۲۳ از سطح سال ۲۰۱۹ فراتر برود آن هم به دلیل افزایش تقاضای مسافرت و تفریح پس از کرونا و بازار بین‌المللی نیز طی سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۴ تدریجا به سطح پیش از پاندمی کووید-۱۹ بازگردد.

این شرکت هوایی همچنین پیش بینی کرد که کسب و کار آن با توجه به اینکه چین راهبردهای ملی مانند «ابتکار کمربند و جاده» و ارتقاء صنعتی را به اجرا گذاشته، رو به رشد باشد.

با توجه به شکوفایی بازار خودروهای انرژی جدید شاهد این هستیم که مصرف سبز و کم‌کربن نیز به یک روند برجسته در میان مصرف کنندگان چینی تبدیل شده است. دولت‌های محلی در این راستا مجموعه‌ای از سیاست‌ها مانند اعطای یارانه خرید خودروهای برقی و معافیت از مالیات را برای رونق مصرف سبز، اتخاذ کرده‌اند.

داده‌های «انجمن خودروهای سواری چین» نشان می‌دهد، از ژانویه تا مه امسال، حدود ۱.۰۵ میلیون دستگاه خودروی سواری که قیمت آنها بالای ۳۰۰ هزار یوان بوده در چین به فروش رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۳۵.۱ درصدی را نشان می‌دهد. در این میان فروش خودروهای انرژی جدید به ۳۲۹ هزار و ۷۷۰ دستگاه رسیده که در مقایسه با سال قبل نشان دهنده افزایش ۱۲۱.۸ درصدی است.

«مِنگ ویه» سخنگوی «کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات» در نیمه ماه ژوئن اعلام کرد روند توسعه مثبت اقتصاد چین در طولانی مدت دست نخورده باقی خواهد ماند و پیش بینی می‌شود تاثیر مثبت مصرف بر سیر صعودی رشد اقتصادی بیش از پیش نمایان شود.

وی همچنین هشدار داد که تقاضای بازار همچنان ناکافی است و قدرت درونی اقتصاد چین همچنان باید افزایش یابد.

منگ هنگام اشاره به کاهش‌ها در برخی شاخص‌های اقتصادی ماهانه مثل شاخص مدیران خرید برای بخش تولید و سودهای صنعتی چین، تاکید کرد: در فرآیند احیای اقتصادی نوسانات در برخی حوزه‌ها عادی و موقت هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا