بررسی موضع مسئولانه چین در ماجرای «واگنر»

با اینکه کرملین موفق شد اخیرا در مدت زمان کوتاهی شورش گروه «واگنر» را آرام کند اما برخی مقامات غربی مواضع ابتدایی کوته‌بینانه خود را تغییر داده و شروع به سیاه‌نمایی نهاد دولت پوتین کردند و گفتند شورش واگنر نشان دهنده شکنندگی دولت روسیه است.

برخی رسانه‌های غربی حتی از این حادثه استفاده کردند تا روابط چین-روسیه را زیر سوال ببرند به گونه‌ای که بعضی از کارشناسان به انعکاس انگیزه‌های بدخواهانه و روایت‌های خصومت آمیز غرب که از شروع بحران اوکراین علیه پکن اتخاذ شده، پرداختند.

وزارت امور خارجه چین به دنبال اظهارنظری کوتاه که یکشنبه شب پس از حادثه واگنر منتشر شد، روز دوشنبه مکررا اعلام کرد که این یک موضوع داخلی روسیه است. «مائو نینگ» سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه «آیا سران چین و روسیه درباره حادثه واگنر گفتگو داشته‌اند»، گفت دو کشور تماس نزدیک و مناسب در تمام سطوح را حفظ کرده‌اند.
وی تاکید کرد چین از روسیه به دوست همسایه و شریک راهبردی جامعِ دوره جدید در حفظ ثبات ملی و دستیابی به توسعه و رفاه حمایت می‌کند و به توانایی روسیه در حصول این اهداف ایمان دارد.
«سونگ جونگ‌پینگ» کارشناس نظامی چین و مفسر تلویزیونی در مصاحبه با نشریه «گلوبال تایمز»، گفت: پوتین شورش واگنر را در مدت زمان کوتاهی آرام کرد و نشان داد که او توانایی حل این مشکل را دارد اما غربی‌ها این فرصت را برای بزرگنمایی مشکلات داخلی در سیاست روسیه از دست ندادند.

وی تاکید کرد: این تاکتیتکی رایج در میان غربی‌هاست که به غلو مناقشات سیاسی داخلی یا حمایت از نیروهای اپوزیسیون در روسیه بپردازند اما رویداد واگنر باید به عنوان یک یادآور برای پوتین به منظور حل موضوعات داخلی به عنوان مثال چگونگی تنظیم نیروهای مسلح خصوصی عمل کند.
برخی رسانه‌های آمریکایی همچنین به گمانه‌زنی درباره وضعیت میدان نبرد اوکراین-روسیه پرداخته و پیشنهاد دادند که اوکراین می‌تواند روی این وضعیت ناآرام سرمایه گذاری کند چرا که گروه واگنر نقشی اساسی در کارزار تصرف «باخموت» ایفاء کرد. لازم به ذکر است که تصرف باخموت یکی از پیروزی‌های بزرگ ارتش روسیه در سال جاری میلادی به حساب می‌آید.

در حالی که چین مکررا اعلام کرده که حادثه واگنر یک موضوع داخلی روسیه است اما برخی رسانه‌های غربی به مانور بر سر موضع چین ادامه داده و مدعی شدند اینکه پکن شورش واگنر را بی اهمیت جلوه می‌دهد نشان دهنده آن است که سرمایه‌گذاری چین روی پوتین پس از ناآرامی اخیر خطرناک‌تر شده و به بزرگنمایی به اصطلاح ترس پکن از بی ثباتی «نزدیکترین شریکش» مقابل غرب به رهبری ایالات متحده پرداختند.

یک کارشناس امور بین‌المللِ مستقر در پکن که نخواست نامش فاش شود نیز در مصاحبه با گلوبال تایمز گفت: موضع چین مسئولانه است چرا که ما به حاکمیت دیگر کشورها احترام می‌گذاریم و معتقدیم نیروهای خارجی نباید در امور داخلی آنها مداخله کنند. در خصوص حادثه واگنر ما آرزوی یک روسیه با ثبات را داریم همچنین یک اروپای با ثبات.

وی تاکید کرد: هدف مانور بر سر موضع چین توسط غربی‌ها ایجاد روایت‌های جعلی مبنی بر این است که چین در حال برگزیدن یک طرف در بحران اوکراین است، امری که ما همواره رد کرده‌ایم و در قبال آن هوشیاری خود را حفظ نموده‌ایم.
مائو نینگ سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه در پاسخ به این پرسش که «آیا چین نگران است که شورش واگنر پوتین را تضعیف کرده یا یک پوتین ضعیف چین را نیز تضعیف کند»، گفت چین از روسیه در حفظ ثبات ملی و دستیابی به توسعه و رفاه حمایت می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا