کارگردان ایرانی: جشنواره فیلم شانگهای پختگی و حرفه‌ای بودن جشنواره بین‌المللی فیلم درجه یک را به‌طور کامل نشان داده است

بعد ازظهر روز ۱۵ ژوئن ۲۵ خبرداد، دیدار خبرنگاران و تماشاگران با عوامل تولید ۱۰ فیلم نامزد بخش فیلم مستند بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای برگزار شد. کارگردانان و فلیمسازان مستند از کشورهای مختلف داستان‌ فیلمها و جریان فیلم سازی خود را با مخاطبان به اشتراک گذاشتند. بخش فیلم های مستند پس از شروع جشنواره بین المللی فیلم شانگها همواره مورد توجهات فراوانی قرار می گیرد. امسال در مجموع ۱۰ فیلم در فهرست نهایی مسابقه این بخش حضور دارند. «مصائب محمود» ساخته داوود عبدالمالکی نیز در بخش مستند بلند جشنواره فیلم شانگهای به نمایش درآمده است. این فیلم مستند با محوریت خانواده محمود که یک مرد شصت ساله ایرانی است، زندگی این خانواده معمولی ایرانی را نشان داده است. فیلم به جزئیات احساسات شخصیت‌ها می‌پردازد و با ارائه شرایط زندگی خانواده محمود، لزوم توجه به یک خانواده معمولی را یادآور می شود.

وی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار رادیو و تلویزیون مرکزی چین گفت: برای من خیلی جالب است که از فیلم های ایرانی همه جا خیلی خوب استقبال می شود، من در جاهای زیادی حضور داشته ام و اینجا دیدم که در مقایسه با فیلم های دیگر هنگام نمایش فیلم های ایرانی سالن ها پر بودند و این به سینماگران انگیزه می دهد که فیلم های ایرانی در چنین جشنواره ای مورد استقبال قرار می گیرند.

این کارگردان ایرانی در باره حضور در جشنواره بین المللی فیلم شانگهای گفت: من قبل از آمدن به چین قدری در مورد جشنواره فیلم شانگهای مطالعه کردم و متوجه شدم که این جشنواره به هر حال در میان ۲۰ جشنوراه برتر جهان قرار دارد و یکی از مهمترین جشنواره های سینمایی است و برای من خیلی جالب بود که همه چیز با نظم و به خوبی برگزار می شود و به فیلم اهمیت می دهند. برای مثال بعد از تمام شدن فیلم در سالن ها اجازه می دهند که تیتراژ پایانی به طور کامل پخش شود و بعد سالن را روشن می کنند. نظم و ترتیب برنامه ها بسیار خوب بود و من پیشنهاد می کنم که از این ترتیب در ایران هم استفاده بشود. من این جشنواره که در شانگهای دیدم به نظرم واقعا درجه یک بود. در عین حال امیدوارم که باز هم به دورانی برگردیم که کیفیت آثار هنری و حضور هنرمندان برجسته تعیین کننده کیفیت جشنواره ها باشد. در سال های اخیر بیشتر به نظر می رسد که مسائل حاشیه ای بیشتر اهمیت پیدا کرده اند و به نظرم باید بیشتر به هنر و سینما در جشنواره ها پرداخته شود.

داوود عبدالمالکی افزود: ایران و چین هر دو کشورهایی با تاریخ، فرهنگ، هنر و ادبیات غنی هستند و ساختن مستندهای مشترک صد در صد می تواند برای هر دو کشور خوب باشد و به شناخت بیشتر مردم دو کشور از یکدیگر کمک کند. با این حال، حتی در فیلم مستند نیز که بر اساس واقعیت است نمی توان تمام ابعاد یک کشور و فرهنگ را به نمایش گذاشت و تنها بخش کوچکی از یک کشور در چنین فیلمی به نمایش درمی‌آید. من به عنوان یک کارگردان همیشه از خودم می پرسم که آیا چیزی که به مخاطب خارجی و داخلی نشان می دهم آیا درست و واقعی است و به این نکته خیلی توجه می کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا