
حضور تاریخی C919 در دبی؛ گامی مهم برای ورود هوانوردی چین به بازار جهانی
نخستین حضور جت مسافربری C919 ساخت داخل چین در خاورمیانه، که قرار است در نمایشگاه هوایی دبی ۲۰۲۵ از دوشنبه تا جمعه برگزار شود، به عنوان لحظهای مهم در چشمانداز هوانوردی جهان مورد توجه قرار گرفته است.
طبق گزارش روزنامه مردم، دو هواپیمای تکراهرو C919 و یک جت تجاری C909 از شرکت هواپیماهای تجاری چین مستقر در شانگهای، در این رویداد به نمایش گذاشته خواهند شد.
نمایشگاه هوایی دبی که همواره پیشگام بازار جهانی هوانوردی بوده، جایگاهی برای ارائه تواناییهای غولهای صنعت هوانوردی به شمار میرود. به همین دلیل، نخستین حضور هواپیمای C919در خاورمیانه فقط معرفی یک محصول جدید نیست.
این حضور برای هواپیماهای مسافربری تولید داخل چین یک نقطه عطف محسوب میشود؛ نقطهای که نشاندهنده ورود جدی این هواپیما به بازارهای جهانی، نمایش توان تولید پیشرفته چین و تأکید بر تعهد این کشور به نوآوری مستقل و ارتقای صنعتی است.
اعتمادبهنفسی که C919 را روانه صحنه جهانی در نمایشگاه هوایی دبی کرده، بر پایه عملکرد موفق دو سال عملیات تجاری داخلی آن است. براساس گزارش رادیو و تلویزیون مرکزی چین، در این دوره، این هواپیما نخستین پرواز تجاری خود را انجام داد، در مسیر شلوغ پکن-شانگهای به کار گرفته شد، نخستین موج مسافران جشنواره بهار را مدیریت کرد و در نخستین حضور بینالمللی خود در نمایشگاه هوایی سنگاپور، توجه گستردهای را برانگیخت.
تا تاریخ ۲۸ مه، مجموعا ۱۸ فروند C919 که توسط ایر چاینا، چاینا ایسترن ایرلاینز و چاینا ساوثرن ایرلاینز به کار گرفته میشوند، وارد ناوگان تجاری شدهاند. این هواپیماها در بیش از ۲۰ مسیر پروازی به کار گرفته شده و با ثبت بیش از ۳۶ هزار ساعت پرواز ایمن، بیش از ۲.۰۵ میلیون مسافر را میان ۱۶ شهر جابهجا کردهاند؛ آماری که بیانگر قابلیت اطمینان و کارایی عملیاتی این مدل است.
لانگ تنگ، معاون وزیر علوم و فناوری، در یک کنفرانس مطبوعاتی در ماه سپتامبر گفت که گذار C919 از مرحله نخستین پرواز تا اولین پرواز تجاری و سپس عملیات تجاری منظم، نقطه عطفی برای صنعت هوانوردی چین به شمار میرود. وی یادآور شد که C919 تاکنون بیش از هزار سفارش داخلی و بینالمللی دریافت کرده است؛ موضوعی که هرگونه تردید درباره قابلیت تجاری آن را از میان برده و زمینه لازم برای ورود آن به بازار جهانی را تقویت کرده است.
پس از تثبیت موقعیت داخلی، حضور در بازارهای جهانی گام اجتنابناپذیر بعدی برای C919 بود. در این میان، نمایشگاه هوایی دبی و بازار خاورمیانه بهترین بستر برای آزمون این مرحله جدید محسوب میشوند.
خاورمیانه که یکی از قطبهای اصلی صنعت هوانوردی جهانی به حساب میآید، میزبان شرکتهای هواپیمایی مطرحی چون امارات و قطر ایرویز است. این منطقه به دلیل موقعیت جغرافیایی ممتاز که آسیا، آفریقا و اروپا را به هم متصل میکند، به یکی از پرترددترین مراکز حمل و نقل هوایی جهان تبدیل شده است.
تقاضای بالای سفرهای هوایی و برنامههای نوسازی ناوگان در این منطقه، فرصتهای بازاری چشمگیری را در اختیار C919 قرار میدهد. حضور این هواپیما در کنار رقبای بینالمللی، امکان نمایش تواناییهای فنی و ظرفیت عملیاتی آن را فراهم کرده و ارتباط مستقیم آن با نیازهای واقعی بازار جهانی را تقویت میکند؛ تجربهای که نقش مهمی در مسیر توسعه بینالمللی این هواپیما خواهد داشت.
ورود موفق C919 به بازار خاورمیانه میتواند پلی برای دستیابی به سفارشهای بینالمللی بیشتر باشد و روند صنعتی شدن آن را سرعت بخشد.
با این حال، اهمیت نخستین حضور C919 در خاورمیانه تنها به گسترش بازار محدود نمیشود. این رویداد نمونهای کوچک از تحول بخش تولید چین است و عزم این کشور را برای دنبال کردن نوآوری مستقل و توسعه با کیفیت بالا به نمایش میگذارد.
به دلیل نقش فناوریمحور و زنجیره تولید گسترده، صنعت هوانوردی را گاه «جواهر تاج صنعت مدرن» مینامند. موفقیت C919 حاصل تلاشهای مستمر پژوهشگران چینی در حوزههای مختلف است؛ از طراحی تا فرآیندهای تولید و از مواد سازهای گرفته تا سیستمهای اویونیک.
با پیشرفت روند صنعتی شدن این هواپیما، هزاران شرکت در زنجیرههای بالادستی و پاییندستی با تحقیق و توسعه مداوم، دستیابی به فناوریهای تولید با استاندارد بالا و شکلدهی یک اکوسیستم صنعتی خودکفا، به دستاوردهایی در تولید اجزای کلیدی، از قطعات آهنگری دقیق گرفته تا مواد کامپوزیت پیشرفته، رسیدهاند.
این الگوی توسعه که بر پایه ارتقای زنجیره کامل صنعت از طریق پیشرفت در تجهیزات عمده شکل گرفته، جایگاه صنعت هوانوردی چین را در سطح جهانی تثبیت کرده و در عین حال، تجربه ارزشمندی برای تحول گستردهتر تولید چین به سمت توسعه پیشرفته و بینالمللی فراهم میآورد.

