سایه سیاست بر فناوری سبز؛ چرا اروپا از اتوبوس‌های برقی چین می‌ترسد؟

در روزهای اخیر، نروژ، دانمارک و بریتانیا به اصطلاح «تحقیقات امنیتی» درباره اتوبوس‌های ساخت چین را آغاز کرده‌اند و مدعی شده‌اند که این وسایل نقلیه ممکن است «از راه دور غیرفعال شوند». روزنامه فایننشال تایمز به نقل از یکی از نمایندگان مجلس بریتانیا نوشت: «به طور فزاینده‌ای آشکار می‌شود که تعداد زیاد اتوبوس‌های برقی ساخت چین در جاده‌های بریتانیا می‌تواند خطری برای امنیت ملی باشد.» برخی رسانه‌ها نیز پا را فراتر گذاشته و ادعا کردند که تولیدکنندگان چینی قادرند «لندن را کاملاً از کار بیندازند.»

با این حال، تاکنون هیچ‌کس نتوانسته حتی یک نمونه واقعی ارائه دهد که ثابت کند اتوبوس‌های برقی چینی که در خیابان‌های اروپا در حال تردد هستند، از سوی شرکت‌های چینی و از هزاران مایل دورتر «از راه دور غیرفعال» شده‌اند. این «تحقیقات امنیتی» کاملاً فاقد شواهد بوده و بر پایه فرض پیشینیِ مجرم‌بودن شکل گرفته‌اند.

شرکت‌های چینی در مواجهه با این اتهامات بی‌اساس، خونسردی و حرفه‌ای‌گری خود را حفظ کرده‌اند. شرکت یوتونگ، که نام آن به طور خاص مطرح شده، در گفت‌وگو با هفته‌نامه ساندی تایمز اعلام کرد که «به‌طور کامل از قوانین، مقررات و استانداردهای صنعتی معتبر در کشورهایی که وسایل نقلیه‌اش در آن فعالیت می‌کنند، پیروی می‌کند.»

بدیهی است که آرامش و اطمینان شرکت‌های چینی از اعتماد کامل آن‌ها به ایمنی محصولاتشان ناشی می‌شود. در واقع، خودروهای برقی ساخت چین تاکنون به بیش از ۷۰ کشور و منطقه در سراسر جهان صادر شده‌اند و صادرات سال گذشته آن‌ها از ۲ میلیون دستگاه فراتر رفته است. با این وجود، حتی یک مورد از «غیرفعال شدن از راه دور» هیچ وسیله‌ای گزارش نشده است. گذر زمان نشان خواهد داد که چین نه‌تنها در حوزه فناوری‌های سبز، بلکه در زمینه ایمنی نیز نقشی مؤثر در پیشرفت جهانی ایفا می‌کند.

ذهنیت گسترش بیش از حد مفهوم امنیت، سمّی است که به روابط میان چین و اروپا آسیب می‌زند و در واقع این تعصب، زیان قابل توجهی برای خود اروپا به همراه دارد.

دیوارهای بلندی که در نتیجه افراط در مفهوم امنیت ساخته می‌شوند، تهدیدها را از اروپا دور نمی‌کنند، بلکه مانعی در مسیر پذیرش فناوری‌های نو و تضعیف‌کننده پویایی نوآوری در این قاره هستند.

امروز چین در مسیر گشایش در سطح بالا و توسعه کیفی گام برمی‌دارد و تعاملی بی‌سابقه‌ با جهان دارد؛ به گونه‌ای که ایده «جدایی از چین» دیگر در جامعه بین‌المللی جایگاهی ندارد. اتوبوس‌های برقی چینی که در مسیر جهانی شدن قرار دارند، نمادی از این پیوند عمیق میان چین و جهان‌اند.

«نظریه‌های توطئه» مطرح‌شده پیرامون این وسایل نقلیه و تلاش برای حذف تولیدات چینی از رقابت بازار از طریق قوانین مبتنی بر قدرت و سوءاستفاده از مفهوم امنیت، در اصل بازتاب اضطراب توسعه‌ای هستند و شکنندگی حمایت‌گرایی را آشکار می‌سازند که در نهایت نتیجه‌ای معکوس به بار خواهد آورد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا