برنده جایزه فیلدز: حمایت دولت چین از نوآوری و جامعه یادگیرنده، الگویی موفق و ارزشمند است
آندری اوکونکوف، متولد ۲۶ ژوئیه ۱۹۶۹ در مسکو، در سال ۲۰۰۶ مدال فیلدز، معروف به «جایزه نوبل ریاضیات» را دریافت کرد و در نوامبر ۲۰۲۳ به عنوان عضو خارجی آکادمی علوم چین انتخاب شد. او چندی پیش در مصاحبه با رادیو و تلویزیون مرکزی چین اظهار داشت که چین دارای میراث تاریخی و فرهنگی عمیقی است. در همین حال، دستاوردهای چین در ریاضیات اکنون مشهود است. این دو مکمل یکدیگر هستند و یک هم افزایی جذاب ایجاد میکنند.
بخشی از این مصاحبه در ادامه آمده است:
خبرنگار: آقای اوکونکوف شما علاوه بر تحقیق و تدریس ریاضی، برای یادگیری زبان چینی هم وقت گذاشتید و خیلی خوب صحبت میکنید.
اوکونکوف: لطف کردید، متشکرم.
خبرنگار: چند سال است که زبان چینی میخوانید؟
اوکونکوف: من از دو سال پیش، هفتهای دو بار، به صورت آنلاین زبان چینی میخوانم.
خبرنگار: آیا هنگام یادگیری زبان چینی، ویژگیهای قابل توجهی از فرهنگ چینی هم کشف کردهاید؟
اوکونکوف: ویژگیهای زیادی وجود دارد. یادگیری زبان چینی به من درک عمیقی از اینکه چرا چینیها در هندسه بسیار ماهر هستند، داده است. البته، سنت قوی هندسه چین یکی از عوامل است، اما درک بصری که توسط حروف چینی ارائه میشود نیز نقش مهمی دارد. اگرچه این نظر از من نیست، اما عمیقاً با آن موافقم. یک حرف چینی واحد، طی قرنها و توسط نویسندگان مختلف، در دورههای مختلف و با سبکهای متنوع خطاطی تفسیر شده است و محتوای بصری آن به طور مداوم غنیتر، برجستهتر و گستردهتر شده است، همه اینها با چشم قابل مشاهده و به شکل مستقیم ارائه میشود. تا حدی، این یکی از دلایلی است که مرا قانع کرده چینیها در هندسه برتری ویژهای دارند.
خبرنگار: در طول سالها، چین پیشرفتها و دستاوردهای چشمگیری در زمینههای مختلف علوم کاربردی و فناوری و همچنین تحقیقات پایه داشته است. به نظر شما چین چه کاری را درست انجام داده است؟ عوامل کلیدی که در جهش جمعی چین در علم و فناوری نقش داشتهاند، چیست؟
اوکونکوف: فکر میکنم فهرست کردن همه دلایل دشوار است، اما یک نکته کلیدی این است که مردم چین عموما برای یادگیری ارزش قائل هستند. آنها نه تنها یاد میگیرند، بلکه آنچه را که میآموزند به کار میبرند. این چیز جدیدی نیست؛ این ویژگیای است که هزاران سال در فرهنگ چین ریشه دوانده است. در حالی که چینیها تمرکز خود را بیشتر به سمت علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات معطوف کردهاند، این سنت ارزش قائل شدن برای یادگیری و تفکر بدون تغییر باقی مانده است. متأسفانه، در برخی از کشورهای دیگر، معلمان برای وادار کردن دانشآموزان به انجام این کار مشکل دارند، زیرا واقعاً دشوار است. چینیها مشتاق یادگیری هستند و میخواهند آنچه را که یاد میگیرند برای خلق چیزهای بهتر، توسعه نظریههای جدید، اختراع نتایج عملی جدید و نوآوری مداوم به کار گیرند. چه چیز دیگری میتوانم بگویم؟ این فوقالعاده است! امیدوارم کشورهای دیگر بتوانند از این یاد بگیرند.
خبرنگار: چین تاکنون اقدامات راهبردی متعددی را برای تقویت یک اکوسیستم نوآورانه اجرا کرده است. به نظر شما، این اقدامات هدایتی و ابتکارات سیاسی در ایجاد یک محیط مطلوب، تقویت نتایج نوآورانهتر و پرورش دانشمندان جوان و علاقهمندان به علم چقدر مهم هستند؟
اوکونکوف: دولت چین حمایت از ساخت جامعهای یادگیرنده، پشتیبانی از نوآوری علمی و توسعه علوم پایه مانند ریاضیات را ترویج میکند؛ این یک واقعیت است و بسیار عالی است! به نظرم این برای دولت فوقالعاده است. پایه و اساس شکوفایی جوامع مدرن بدون شک فناوری است و اگر دولت به این موضوع اهمیت دهد، من فقط برای آن احترام قائلم؛ این واقعاً بسیار خوب است!