حضور ۴۰ ساله ایرباس در چین و افقهای جدید در صنعت هوانوردی
ایرباس چهلمین سالگرد حضور خود در چین را با تاکید بر تعمیق همکاریهای صنعتی جشن گرفت.
جورج شو، معاون اجرایی ایرباس و مدیرعامل ایرباس چین، در مراسمی به همین مناسبت اعلام کرد که این شرکت همکاری خود با زنجیره تامین چین را برای دستیابی به منافع مشترک و نتایج برد-برد گسترش خواهد داد.
طی چهار دهه گذشته، چین به بزرگترین بازار هواپیماهای تجاری ایرباس تبدیل شده، بهطوریکه اکنون بیش از ۵۰ درصد ناوگان هوانوردی غیرنظامی چین را هواپیماهای ایرباس تشکیل میدهند.
همکاری میان ایرباس و چین فراتر از صادرات هواپیما رفته و کل چرخه عمر محصول از تحقیق و توسعه تا تولید، مونتاژ، پشتیبانی عملیاتی و بازیافت را شامل میشود.
اریک بوشمن، مدیر ارشد عملیاتی ایرباس چین، گفت که طی این ۴۰ سال، ایرباس در کنار شرکای چینیاش موفقیت بزرگی را رقم زده است. وی افزود که این شرکت با ایجاد تیمهای جامع در سراسر چین، حضوری فراتر از فروش هواپیما دارد و اکنون همکاری با چین به شراکتی عمیق صنعتی تبدیل شده که مزیت رقابتی برای ایرباس به همراه داشته است.
ایرباس در چین تاسیسات متعددی راهاندازی کرده، از جمله مرکز مهندسی در پکن، مرکز تولید مواد کامپوزیت در استان هیلونگجیانگ، و خط مونتاژ نهایی هواپیما (FAL) در تیانجین. این خط در سال ۲۰۰۸ برای خانواده A320 راهاندازی شد و به نخستین خط مونتاژ ایرباس در خارج از اروپا تبدیل گردید. تاکنون بیش از ۷۵۰ هواپیمای A320 در این مرکز مونتاژ و به مشتریان جهانی تحویل داده شده است.
به گفته شو، این سطح از همکاری، هم به رشد صنعت هوانوردی چین کمک کرده و هم جایگاه ایرباس در بازار و زنجیره صنعتی این کشور را تقویت کرده است. اکنون حدود ۲۰۰ تأمینکننده چینی از تولید هواپیماهای تجاری ایرباس پشتیبانی میکنند و تمامی مدلهای تجاری ایرباس شامل قطعات ساخت چین هستند. ارزش سالانه همکاری صنعتی ایرباس با چین از ۱ میلیارد دلار آمریکا فراتر رفته است.
دومین پروژه خط مونتاژ A320 در تیانجین، که تا اوایل سال ۲۰۲۶ راهاندازی میشود، گام بعدی ایرباس در توسعه درازمدت خود در چین است. با بهرهبرداری از این طرح، ظرفیت تولید ایرباس در چین دو برابر خواهد شد و تیانجین به پایگاهی جامع برای مونتاژ هواپیماهای تکراهرو و تکمیل هواپیماهای پهنپیکر تبدیل میشود.
بوشمن تاکید کرد که این پروژه نشاندهنده تعهد ایرباس برای دو برابر کردن حضور صنعتی خود در چین است. وی افزود: با نگاهی به ۴۰ سال آینده، ما به رشد مشترک با صنعت هوانوردی غیرنظامی چین اطمینان داریم.
ایرباس همچنین بر همکاریهای آینده در زمینه تحول سبز و دیجیتال تأکید کرده است. شو گفت که چین و اروپا اهداف مشترکی در زمینه کربنزدایی دارند و ایرباس بهعنوان یک کاتالیزور، در ترویج استفاده از سوخت پایدار در هوانوردی نقش دارد.
وی افزود: چشماندازهای گستردهای برای همکاری ما در حوزه بازار، فناوری و ظرفیت تولید وجود دارد.
در نخستین ماههای سال جاری، ایرباس به نخستین شرکت هواپیمایی خارجی تبدیل شد که مجوز خدمات مخابراتی ارزشافزوده را در چین دریافت کرد.
شو در این خصوص میگوید: فرصتهای همکاری گستردهای در زمینه ساخت هوایی غیرنظامی هوشمند وجود دارد و ما آماده همکاری با شرکای چینی برای شکلدهی به آیندهای پایدار در صنعت هوانوردی هستیم.