جهش رشد ورود گردشگر به اسکلههای کشتیهای تفریحی چین پس از اجرای سیاستهای لغو روادید
به گزارش تلویزیون مرکزی چین، اسکلههای کشتیهای تفریحی چین از زمان تصویب سیاست ورود بدون نیاز به ویزا در سال گذشته، شاهد افزایش تعداد گردشگران خارجی ورودی بودهاند.
در ۱۵ مه ۲۰۲۴ میلادی، چین سیاستی را اجرا کرد که به گروههای گردشگری خارجی سوار بر کشتیهای تفریحی در تمام بنادر کشتیهای تفریحی در امتداد خط ساحلی کشور اجازه ورود بدون ویزا را میدهد تا از طریق گشایش بیشتر، موجب تسهیل سفر گردشگران خارجی شود.
طبق این سیاست، گروههای گردشگری سوار بر کشتیهای تفریحی میتوانند تا ۱۵ روز بدون ویزا از طریق اسکلههای ویژه این کشتیها در ۱۳ شهر شانگهای، تیانجین، گوانگجو و سانیا وارد چین شوند.
به گزارش تلویزیون مرکزی چین، از ۱۵ مه سال گذشته تا ۱۳ مه ۲۰۲۵، ایستگاههای بازرسی مرزی در شانگهای ورود بیش از ۵۸۰ کشتی تفریحی با ۲ میلیون و ۲۶۰ هزار مسافر را مدیریت کردهاند. در طول یک روز از تعطیلات روز جهانی کارگر، از طریق این بندر نزدیک به ۳۰ هزار مسافر پس از پهلو گرفتن چهار کشتی تفریحی در اسکله بینالمللی کشتیهای تفریحی ووسونگکو جابجا شدند که بالاترین رکورد جابجایی مسافر این بندر در سه سال گذشته است.
طبق این گزارش، بندر تیانجین در شمال چین در سال گذشته ورود بیش از ۲۰۰ کشتی تفریحی را مدیریت کرده است که یک افزایش قابل توجه ۶۷ درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۳ نشان داد و حجم مسافران نیز با رسیدن به بیش از ۳۵۰ هزار نفر، ۹۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
به گفته کارشناسان صنعت کشتیهای تفریحی، سیاست ورود بدون ویزا فرصتهای توسعه بیسابقه را برای صنعت گردشگری و سفر با کشتیهای تفریحی چین به ارمغان خواهد آورد. انتظار میرود از این طریق بازدیدکنندگان خارجی بیشتری به انتخاب کشتی تفریحی برای سفر به چین تشویق شوند و در نتیجه گردشگری ورودی به کشور افزایش پیدا کند.
جِنگ وِیهانگ، دبیرکل انجمن صنایع کشتیها و قایقهای تفریحی چین، روز جمعه به خبرنگاران گفت که صنعت کشتیهای تفریحی چین در حال تبدیل شدن به یک موتور رشد جدید برای بخش گردشگری کشور است.
او گفت: «در سال ۲۰۱۷ میلادی چین با پیشی گرفتن از بریتانیا، آلمان و فرانسه به دومین کشور بزرگ منبع گردشگری جهان برای سفرهای دریایی با کشتیهای کشتی تفریحی تبدیل شد و پس از یک روند احیای این صنعت از تأثیرات ناشی از همهگیری کووید-۱۹ در سالهای ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵، اکنون صنعت کشتیهای تفریحی چین در حال ورود به دومین «دهه طلایی» توسعه خود است که تمرکز آن بر رسیدن به سطح کیفی بالا و نه صرفاً توسعه کمی است.
طبق گزارش مجمع جهانی گردشگری که ۱۸ آوریل برگزار شد، شهرهای ساحلی چین به لطف سیاستهای تسهیل دریافت ویزا و دسترسی بهتر برای مسافران بینالمللی، شاهد احیای پویایی در گردشگری دریایی ورودی هستند.
به گزارش خبرگزاری شینهوا و با استناد به تحقیقات آکادمی علوم اجتماعی شانگهای، انتظار میرود تا سال ۲۰۳۵ میلادی، بازار کشتیهای تفریحی چین سالانه میتواند پذیرای ۴.۲ میلیون گردشگر خارجی باشد و کل بازده اقتصادی آن به ۵۳۱.۷ میلیارد یوان (۷۳.۷۸ میلیارد دلار) برسد.
طبق گزارش جداگانه انجمن صنایع کشتیها و قایقهای تفریحی چین و آکادمی علوم اجتماعی شانگهای، صنعت کشتیهای تفریحی میتواند تا سال ۲۰۳۵ میلادی، ۵۵۰ میلیارد یوان به اقتصاد چین کمک کند.