عملکرد شگفت انگیز صنعت فیلم چین ناشی از چیست؟
بازار فیلم چین طی تعطیلات «عید بهار ۲۰۲۵» به نتایج تاریخی دست یافته و رکوردهای متعددی را در درآمد گیشه شکسته است. تاکنون در سال ۲۰۲۵، مجموع درآمد گیشه بازار فیلم چین به ۱۰.۵ میلیارد یوان (۱.۴۶ میلیارد دلار) رسیده و از بازار آمریکای شمالی سبقت گرفته و جایگاه نخست را در جهان از آن خود کرده است. این دستاورد نه فقط یک نقطه عطف در توسعه صنعت فیلم محسوب میشود، بلکه نشان دهنده قدرت رو به رشد صنعت فرهنگی چین است.
بازار فیلم چین طی سالهای گذشته رشد انفجاری از خود نشان داده به گونهای که درآمد گیشه آن در سال ۲۰۱۹ از ۶۰ میلیارد یوان عبور کرد. با بهبود تدریجیِ زنجیره صنعت، نوآوری مستمر در فناوری بهبود سطح مصرف مخاطبان، بازار فیلم چین رفته رفته از یک «تعقیب کننده» به یک «رهبر» در صنعت فیلم جهانی ارتقا یافته است.
عوامل متعددی پشت این پدیده قرار دارد. اول، تولید محتوای صنعت فیلم داخلی چین به شکلی روزافزون غنی شده است. فیلمهای داخلی عالی فراوانی طی سالهای اخیر مثل «جنگجوی گرگ ۲»، «سلام، مامان» و «زمین سرگردان ۲» اکران شدهاند. این فیلمها درآمد گیشه بسیار خوبی را در بازار داخلی به دست آوردند و همچنین در بازار بینالمللی شدیدا مورد توجه قرار گرفتند.
دوم، نوآوری مستمر ابزارهای فناورانه به ویژه کاربرد فناوری IMAX و سه بعدی و سایر فناوریها، فیلمهای چین را قادر ساخته تا به سطوح پیشرو در جلوههای بصری برسند و تجربه تماشای فراگیرتر و عمیقتری را برای مخاطبان فراهم کند.
علاوه بر این، ظهور پلتفرمهای آنلاین، ادغام تماشای فیلم آنلاین و سینماهای حضوری نیز، موجب رونق و شکوفایی بازار فیلم چین شده است.
رونق بازار فیلم چین نشان دهنده افزایش اعتماد فرهنگی چین است. فیلم «نِزا ۲» در میان فیلمهای متعدد داخلی در سال ۲۰۲۵، بی شک یک اثر برجسته محسوب میشود. طبق پیش بینیها این فیلم احتمالا یک رکورد گیشه جدید را در تاریخ سینمای چین به ثبت برساند.
این فیلم نه فقط محبوبیت قسمت اول خود را ادامه داده بلکه به پیشرفتهایی در ابعاد چندگانه مثل خلق، فناوری و بیان فرهنگی دست یافته است.
تمام دعواها و انتقال صحنهها در این فیلم با دقت برنامه ریزی و طراحی شده تا تاثیر بصری و احساسی را به حداکثر برساند. این فیلم بحثها و اشتراکگذاریهای گستردهای را به راه انداخته و به سرعت باعث ایجاد یک «تب نِزا» در اینترنت شده است. این تأثیر بالای فیلمهای انیمیشن چینی در عصر اینترنت را ثابت میکند و کاوش موفقیت آمیز ارتباطات دیجیتال و عملیات چند پلتفرمی در صنعت فیلم چین را نشان میدهد. فروش محصولات جانبی این فیلم نیز به شکل زیادی بهبود یافته و باعث توسعه کل زنجیره صنعت سرگرمی شده است.
موفقیت عملکرد اقتصادی عید بهار ۲۰۲۵ نه فقط در گیشه سینمای آن بازتاب یافته بلکه یک معیار جدید برای ارزش اقتصادی صنعت فیلم چین ایجاد کرده است. فیلم «نِزا ۲» خود به یک موتور مهم برای ارتقا صنعت گردشگری فرهنگی تبدیل شده است. توسعه نمایشگاههای با موضوع فیلم، مناطق تجربه تعاملی و جاذبههای گردشگری رشد اقتصاد منطقهای مرتبط را بیش از پیش تقویت کرده است.
به علاوه، محصولات جانبی فیلمها نیز به یک نقطه رشد اقتصادی جدید تبدیل شدهاند. به طور خاص، صحنهها و شخصیتهای کلاسیک در این فیلم به منبع محصولات فرهنگی و خلاقانه تبدیل شده و برای طرفداران و مخاطبان گزینههای مصرف متنوعتری را فراهم آورده است.
ادغام عمیق فیلم با صنعیع گردشگری و فرهنگی میتواند یک تاثیر صنعتی قدرتمند ایجاد کند. همکاری فرامرزی در فیلم و توسعه محصولات فرهنگی در آینده به یکی از نیرومحرکههای مهم برای رشد پایدار صنعت فرهنگی و سرگرمی چین تبدیل خواهد شد.
با اینکه بازار فیلم چین تا به حال در سال ۲۰۲۵ به نتایج تاریخی دست یافته اما این نقطه پایان نیست و توسعه آینده همچنان مملو از چالشها و فرصتهاست.
برای دستیابی به رشد پایدار در بازار فیلم چین لازم است ابتدا بر اصالت و کیفیت محتوا تمرکز شود. همچنین شایان ذکر است که صنعت فیلم چین باید توجه بیشتری به نوآوری از بُعد مفهوم فرهنگی و عمق روایی و پرهیز از رفتار کوته بینانه «برتری گیشه» داشته باشد.
علاوه بر این، فیلمهای چینی باید همکاری بینالمللی را ارتقا بخشند. لازم است صنعت فیلم چین در فرآیند «جهانی شدن» به فرهنگ محلی احترام بگذارد و نیازهای بازار بینالمللی برای خلق آثاری با جذابیت جهانی را مدنظر قرار دهد.