توسعه یک الگوی جدید برای جشنواره سراسری خرید آنلاین عید بهار چین

در پی قرار گرفتن «عید بهار» چین در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو، به نظر می‌رسد که در سال ۲۰۲۵ جشنواره سراسری خرید آنلاین عید بهار و سال نو به یک نقطه عطف در تجارت الکترونیک چین تبدیل شده و در همین مدتی که از برگزاری آن گذشته یک شاهد خوب برای روند تکامل پویای اقتصاد دیجیتال در چین به شمار می‌رود.

این جشنواره در سال ۲۰۱۵ به شکلی ساده و بی‌پیرایه کار خود را به عنوان یک رویداد تبلیغاتی در راستای ترویج مصرف آغاز کرد و ظرف کمتر از یک دهه توانست در سال ۲۰۲۴ با بیش از ۱.۲ تریلیون یوان (۱۶۳.۷ میلیارد دلار) یک رکورد جدید را در زمینه خرده‌فروشی آنلاین به ثبت برساند که همین امر به خوبی روند رو به رشد تقاضای مردم برای خرید کالاها و اقلام مربوط به عید بهار و سال نو را نشان می‌دهد. جشنواره خرید سال نو اکنون از یک رویداد فروش فصلی به یک بستر مجازی تبدیل شده که می‌تواند ماهیت تجربه مصرف‌کنندگان در عصر دیجیتال را بازتعریف کند.

اوج گرفتن خرید آنلاین در چین یک پدیده تصادفی نیست، بلکه به صورت هدفمند و با هدایت وزارت بازرگانی و سایر ادارات مهم دولتی و با تلاش‌های سازنده بخش‌های مختلف محقق شده است. جشنواره سراسری خرید آنلاین چین امسال از ۷ ژانویه تا ۵ فوریه برگزار می‌شود. روز ۸ ژانویه، کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین و وزارت دارایی با انتشار یک بیانیه مشترک اعلام کردند، در طول مدت برگزاری این جشنواره به منظور تشویق مصرف‌کنندگان به خرید دستگاه‌های هوشمند و لوازم خانگی برای این اقلام مجموعه‌ای از یارانه‌های هدفمند را در نظر گرفته‌اند. در نتیجه، چنین اقداماتی یک تغییر چشمگیر را در چشم‌انداز تجارت الکترونیک چین رقم زده که علاوه بر کمک به پذیرش نوآوری‌های جدید در میان مصرف‌کنندگان، موجب ترویج سنت‌های کهن چینی مانند عید بهار و سال نو نیز می‌شود.

در قلب تمام این دگرگونی‌ها و تحولات هوش مصنوعی نهفته است. امروز بسترهای تجارت الکترونیک از هوش مصنوعی برای رمزگشایی خواسته‌های پنهان مصرف‌کنندگان استفاده می‌کنند و از فناوری‌های هوش مصنوعی برای کاوش عمیق‌تر در تاریخچه خرید مصرف‌کنندگان، تجزیه و تحلیل ترجیحات آنها و ارائه فوق‌هدفمند محصولات پیشنهادی بهره می‌برند. در عین حال، سفارشی‌سازی مبتنی بر هوش مصنوعی یک تجربه خرید آنلاین دگرگون‌شده و بسیار راحت‌تر نسبت به گذشته را به مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهد.

به عنوان مثال، شبکه اجتماعی «شیائوهونگ‌شو» یا «کتابچه سرخ» (RedNote) با استفاده از هوش مصنوعی تلاش کرده تا بهتر نیازهای فردی کاربران خود را بشناسد و از این طریق با پیشگام شدن در ایجاد یک مدل «تجارت الکترونیک مبتنی بر سبک زندگی» توانسته در جشنواره خرید «یازده-یازده» سال ۲۰۲۴ تعداد فروشندگان فعال در بستر خود را به ۵.۴ برابر برساند و در طول این جشنواره میلیون‌ها یوان فروش محصول داشته باشد. استفاده از چنین راهبردی باعث شده تا این شبکه اجتماعی بتواند در یک بازار در حال اشباع فزاینده، یک جایگاه ویژه برای خود ایجاد کند و در عین حال میزان وفاداری و رضایت خاطر مصرف‌کنندگان را نیز افزایش دهد.

با یک رویکرد مشابه، «تائوبائو» (بزرگترین بستر تجارت الکترونیک خرده‌فروشی در چین) نیز با راه‌اندازی «گنج‌یاب هوش مصنوعی» خود به عنوان یک شیوه سرگرم‌کننده برای کشف تخفیف‌های پنهان و کالاهای سال نوی متناسب با ترجیحات کاربران، توانسته توجه بسیاری از آنان را جلب کند.

در عین حال، بسترهای تجارت الکترونیک می‌توانند با بهره‌گیری از هوش مصنوعی مولد به منظور ایجاد تصاویر مورد نیاز خود برای بازاریابی، ساختن ویدیوهای کوتاه و حتی راه‌اندازی سیستم‌های هوشمند ارائه خدمات به مشتریان، در مجموع یک تجربه کاربری بهتر را به آنها ارائه دهند؛ به عنوان مثال، «دی‌اف‌جی‌اُ‌یو» (DFGOU) یک سیستم «هوشمند ارائه خدمات به مشتریان مبتنی بر هوش مصنوعی» را ایجاد کرده که با پاسخگویی به پرسش‌های مصرف‌کنندگان، تجربه کاربری و رضایت آنان از خدمات را افزایش می‌دهد. وجود چنین نوآوری‌هایی در جشنواره خرید آنلاین عید بهار سال ۲۰۲۵ یک نگاه اجمالی به آینده‌ای را ارائه می‌دهد که در آن فناوری ضمن ارائه یک تجربه بهینه به مصرف‌کنندگان، به کسب و کارها کمک می‌کند تا در یک بازار در حال تغییرات سریع بتوانند همچنان توان رقابتی خود را حفظ کنند.

در حالی که هوش مصنوعی در متحول کردن تجربه خرید برای فروشندگان و مصرف‌کنندگان نقشی کلیدی ایفاء کرده، در واقع ادغام پدیده موسوم به «خرده‌فروشی فوری» با بسترهای مجازی مانند شبکه‌های اجتماعی و پایگاه‌های تجارت الکترونیک بوده که موجب بازتعریف نحوه تعامل مصرف‌کنندگان با فرهنگ‌های محلی در مناطق مختلف چین شده است. هر یک از مناطق مختلف چین محصولات ویژه  و خاص خود را دارند که از میان آنها می‌توان به اردک پکنی، «ماهوآ»  تیانجین (نوعی شیرینی پیچ در پیچ سرخ‌شده که از سوغاتی‌های معروف شهر تیان‌جین است) و سوسیس‌های تند استان سیچوان نام برد. امکان ارائه چنین محصولاتی در بسترهای تجارت الکترونیک، باعث شده تا فروشندگان علاوه بر پاسخگویی سریع به تقاضای مصرف‌کنندگان برای خرید محصولات ویژه و با کیفیت هر منطقه، بتوانند به درآمد و سود بیشتری نیز دست پیدا کنند.

بسترهای تجارت آنلاین از طریق مشارکت با فروشگاه‌های «خرید راحت» (convenience stores) که امروز در اغلب شهرهای چین وجود دارند، توانسته‌اند تحویل سریع کالا به ساکنان مناطق و اجتماعات مختلف را تضمین کنند؛ به عنوان مثال، بستر تجارت الکترونیک «جینگ‌دونگ» (JD) با اجرای ابتکار «کالاهای سال نو را به زادگاهم بفرست” در طول عید بهار و گسترش خدمات تحویل کالای خود برای مناطق روستایی و دورافتاده در طول این ایام، علاوه بر تضمین یک تجربه خرید لذت‌بخش کالاهای سال نو‌ برای مردم سراسر چین، می‌تواند سود بیشتری نیز کسب کند. فروش فوری (Flash sale) «مِی‌توآن» (Meituan یک بستر خرید آنلاین معروف در چین) نمونه دیگری از بهره‌ بردن بسترهای خرید آنلاین از ویژگی‌های منحصر به فرد خود برای ارائه کالاهای خاص هر منطقه و تحویل سریع آنها به مصرف‌کنندگان در سراسر چین است.

به این ترتیب می‌توان گفت که جشنواره سراسری خرید آنلاین عید بهار سال ۲۰۲۵ دیگر تنها یک رویداد فروش معمولی نیست، بلکه جشنی برای گرامیداشت افتخارات محلی مردم مناطق مختلف چین است که از طریق آن می‌توان مشاهده کرد چگونه فناوری می‌تواند مردم را به ریشه‌های فرهنگی خود نزدیک‌تر کند. در عین حال، شاید بتوان گفت که هیجان‌انگیزترین پیشرفت در جشنواره خرید امسال، اضافه شدن میراث فرهنگی ناملموس به تجربه خرید مصرف‌کنندگان است.

بسترهای تجارت الکترونیک با تشویق مصرف‌کنندگان به خرید محصولات مربوط به میراث فرهنگی ناملموس چین به عنوان بخشی از جشن‌های سال نو و عید بهار ، نقشی مهم در زنده نگه داشتن صنایع دستی و آداب و رسوم سنتی کشور ایفاء می‌کنند که تنها به حفظ این میراث محدود نمی‌شود، بلکه در عین حال بازسازی یک تصویر جدید از چنین میراثی را برای نسل جدید مصرف‌کنندگان به همراه دارد.

برخی از این بسترهای خرید آنلاین با استفاده از داده‌های بزرگ برای تجزیه و تحلیل ترجیحات خریداران جوان، طراحی مدرن را با شیوه‌های سنتی تولید میراث فرهنگی ناملموس ترکیب می‌کنند تا محصولاتی جدید و در عین حال آشنا را برای آنان تولید کنند. به عنوان مثال، «کانال میراث فرهنگی ناملموس» در تائوبائو یک طیف گسترده از محصولات مربوط به میراث فرهنگی ناملموس را برای خریداران به نمایش می‌گذارد و همزمان با آن، «کانال صنعتگران» در «جینگ دونگ»  صنایع دستی سنتی مانند میناکاری پکنی را به خریداران ارائه می‌کند و یا یک بستر معروف خرید دیگر چین به نام «پین‌دوئودوئو» (Pinduoduo) با راه‌اندازی بخش «صنعتگران جدید دوئودوئو» از سازندگان صنایع دستی سنتی حمایت می‌کند.

جشنواره سراسری خرید آنلاین عید بهار سال ۲۰۲۵ با پذیرش فناوری‌های جدید و در عین حال احترام گذاشتن به ارزش‌های فرهنگ سنتی چین، مسیری را برای آینده تجارت الکترونیک کشور ترسیم می‌کند که منجر به حفاظت و در عین حال گرامی داشتن میراث فرهنگی ناملموس چینی می‌شود و در کنار توانمندسازی هر چه بیشتر مصرف‌کنندگان، با بهره‌گیری از فناوری امکان هر چه نزدیک‌تر شدن به ماهیت واقعی «چینی بودن» را فراهم می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا