تحویل بسته‌های پستی با مترو؛ کمک به لجستیک کم‌کربن در شهرهای چین

یک دسته از اسناد حمل و نقل هوایی طی یک روز عادی در ماه دسامبر، به دور از هیاهوی ساعات پر رفت و آمد و شلوغ، در واگن بار خط متروی «فرودگاه داشینگ پکن» بارگیری شد. در واگن مسافری کمی جلوتر، چند مسافر بی سر و صدا نشسته بودند و سرگرم تلفن‌های همراه خود بودند.

خط متروی فرودگاه داشینگ به عنوان سریع‌ترین سیستم متروی شهری چین، با حداکتر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند. این خط ایستگاه «کائوچیائو» در مرکز شهر پکن را به «فرودگاه بین‌المللی داشینگ پکن» در حومه جنوبی این شهر متصل می‌کند و ۴۱ کیلومتر را در کمتر از ۲۰ دقیقه پوشش می‌دهد.

«چو لی‌لی» مدیر پروژه در شرکت «جی‌دی لجستیک» مستقر در پکن می‌گوید: اگر ما از حمل و نقل جاده‌ای استفاده کنیم زمان آن دستکم ۴۰ دقیقه طول می‌کشد صرفنظر از تاخیرهای احتمالی به واسطه ترافیک یا بدی آب و هوا.

وی اضافه کرد که با افزایش دامنه این روش، هزینه استفاده از مترو برای تحویل بسته می‌تواند حدود ۲۰ درصد کاهش یابد.

شهر پکن در حال حاضر با ۲۷ خط مترو و در مجموع ۸۰۷ کیلومتر دومین شبکه متروی بزرگ در کل چین را داراست. این شهر در سپتامبر سال گذشته یک پروژه آزمایشی را برای استفاده از حمل و نقل ریلی شهری طی ساعات شلوغ به منظور تحویل سریع بسته‌ها، آغاز کرد.

بر اساس اعلام اداره حمل و نقل پکن، هدف این پروژه کاهش نیاز به وسایل نقلیه باری جاده‌ای، کاهش تراکم ترافیک شهری و کاهش انتشار کربن است.

این طرح آزمایشی در پاسخ به افزایش تقاضا بری تحویل بسته در پکن به اجرا گذاشته شد؛ کلانشهری که بیش از ۲۰ میلیون نفر ساکن دارد. به طور میانگین روزانه حدود ۱۵ میلیون بسته جابجا می‌شود که بیشتر آن از طریق حمل و نقل جاده‌ای است که منجر به ترافیک، آلودگی هوا و افزایش آلاینده‌های کربنی می‌گردد.

این مفهوم در حال کسب محبوبیت در سایر شهرهای چین از جمله شانگهای، گوانگ‌ جوئو و هانگ‌جوئو است؛ در این شهرها واگن‌های مترو برای تحویل بسته طی ساعات غیر اوج، تغییر کاربری داده شده‌اند.

«جائو شیائومین» کارشناس امور لجستیک معتقد است این مدل حمل بار شهری می‌تواند به نتایج «برد-برد» دست پیدا کند. برای مثال، برنامه آزمایشی خط متروی فرودگاه داشینگ به تقاضای بالا برای ارسال بسته‌های مرتبط با حمل و نقل هوایی به فرودگاه، پاسخ می‌دهد.

وی افزود: هدف شرکت‌های پستی تحویل بسته‌ها به صورت ایمن، با هزینه کمتر و مدت زمان سریع‌تر است. حمل و نقل ریلی شهری با ظرفیت، سرعت و وقت شناسی بالا به طور طبیعی با این هداف همخوانی دارد.

مزایای این پروژه فراتر از شرکت‌های لجستیک است. با رقابت شدید در صنعت تحویل سریع، تدابیر کاهش هزینه مثل کاهش هزینه‌های کارگر به نهایت خود رسیده است. نوآوری‌هایی مثل ادغام مترو و بار هوایی می‌تواند به شکلی قابل توجه بازده و سودآوری را بهبود بخشد.

بر اساس اعلام وزارت حمل و نقل، تا اکتبر امسال ۵۴ شهر در چین ۳۱۱ خط حمل و نقل ریلی شهری با مجموع ۱۰ هزار کیلومتر را راه اندازی کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا