زبانآموزی روزانه در «ییوو»؛ گامی نو برای گسترش تجارت فرامرزی
در ساعت ۸:۴۰ صبح روز ۱۶ می ۲۰۲۵، صدای تمرین واژههای خارجی در بازار بینالمللی تجارت «ییوو» واقع در استان «جهجیانگ» در شرق چین طنینانداز شد؛ بازاری که حالا زبانآموزی را به بخشی از فعالیت روزمره خود تبدیل کرده است.
در قالب یک برنامه آموزشی فشرده و ۲۰ روزه، فروشندگان این بازار هر روز به مدت ۴۰ دقیقه به یادگیری مکالمات پایه و اصطلاحات تجاری نظیر برنامه حملونقل، موجودی انبار، جزییات بستهبندی و شیوههای پرداخت میپردازند.
این دوره آموزشی رایگان که از ۱۹ سال پیش راهاندازی شده، تاکنون به حدود ۵۰۰ هزار فروشنده آموزش داده و زبانهایی مانند انگلیسی، اسپانیایی، عربی و چینی را به صورت چرخشی پوشش میدهد.
تجار محلی میگویند تسلط نسبی به زبانهای خارجی نه فقط موجب افزایش سفارشات شده، بلکه ارتباط مستقیم با مشتریان بینالمللی را نیز تسهیل کرده است. این مهارت اکنون نقشی کلیدی در شیوههای نوین تجارت مانند فروش با پخش زنده و فعالیت در شبکههای اجتماعی جهانی ایفا میکند.
بازار مدرن و عمده فروشی کنونی ییوو در سپتامبر ۱۹۸۲ توسط دولت چین راه اندازی شد که در ابتدا بازار «مردان هو چینگ» نام داشت و تنها چند غرفه کوچک را شامل میشد.
این بازار طی دهه ۱۹۸۰ رشد و توسعه قابل توجهی را تجربه کرد. دولت چین پس از مشاهده پتانسیل این بازار، سیاست های تشویقی متعددی را برای گسترش آن، اجرا کرد.
بازار ییوو در اوایل دهه ۲۰۰۰، به یکی از بزرگترین بازارهای کالاهای کوچک در جهان تبدیل شده بود و روزانه دهها هزار خریدار بینالمللی را به خود جذب می کرد.
این بازار در سال ۲۰۰۵، لقب «بزرگترین بازار کالاهای کوچک جهان» را از طرف بانک جهانی کسب کرد.
از نظر بسیاری از تجار فعال در حوزههای مختلف، بازار عمده فروشی چین را میتوانیم به عنوان حلقه اصلی فروش محصولات مختلف در دنیا به حساب بیاوریم.