خودزنی اتحادیه اروپا با افزایش تعرفهٔ خودروهای برقی چین

کمیسیون اروپا علی‌رغم مخالفت تمام طرف‌ها در روز سه شنبه ۲۹ اکتبر (۸ آبان) اعلام کرد تصمیم گرفته از پنجشنبه ۳۱ اکتبر (۱۰ آبان) به مدت پنج سال مالیات ضد یارانه‌ای را بر خودروهای برقی وارداتی از چین اعمال کند.

چین صراحتا اعلام کرد که با این نتیجه مخالف است و نمی‌پذیرد و بر اساس سازوکار حل اختلاف «سازمان تجارت جهانی» (WTO) شکایتی را تنظیم کرده است.

اما چرا چین «مخالف است و نمی‌پذیرد»؟ چون رویه‌های مختلف اتحادیه اروپا «غیر معقول و ناسازگار» است و آنها «رقابت ناعادلانه» را به اسم «رقابت منصفانه» و درگیر شدن در حمایت‌گرایی تجاری انجام می‌دهند. این رفتار نه فقط به زنجیره صنعتی چین-اروپا و همکاری زنجیره تامین صدمه می‌زند بلکه مشتریان اروپایی را مجبور به پرداخت پول بیشتری می‌کند، سرمایه گذاری زیست محیطی اتحادیه اروپا را مسموم می‌سازد و روند تحول سبز آن را تنزل می‌دهد. این یک اقدام بارز برای آسیب رساندن به دیگران و آسیب رساندن به خود قلمداد می‌گردد.

تحقیقات ضد یارانه‌ای اتحادیه اروپا بدون درخواست صنعت خودرو آغاز شد و فاقد شواهد و مشروعیت کافیِ تحقیقات و فقط یک «اعلامیه سیاسی» بود؛ مقامات فنی اتحادیه اروپا در خلال مذاکرات مربوطه احساس کردند برخی موضوعات قابل قبول است اما فورا پشیمان شدند چرا که زیر فشار سیاسی شدیدی بودند و نمی‌توانستند صداقت خود را در حل این مساله نشان دهند.

علاوه بر این، عواملی چون سیاست‌های اقتصادی محافظه‌ کارانه و «سیاسی‌شده» اتحادیه اروپا و همچنین تاثیر تلاش‌های آمریکا برای همراه کردن یک محفل کوچک به منظور مهار چین قابل ذکر است. اما انجام این کار فقط به «زیان‌های متعدد» منجر خواهد شد و همچنین هزینه‌های متعددی را برای خود اتحادیه اروپا در پی خواهد داشت.

از چشم انداز اقتصادی، اولین چیزی که آسیب می‌بیند، ثبات تولید و زنجیره تامین در صنعت خودروسازی است؛ امری که به منافع خودروسازان و مشتریان اروپایی صدمه خواهد زد.

گروه «BMW» در بیانیه‌ای اعلام کرد که رویکرد اتحادیه اروپا رقابت پذیری خودروسازان اروپایی را افزایش نخواهد داد و بالعکس به شرکت‌هایی که در سطح جهانی فعالیت دارند، آسیب خواهد زد.

علاوه بر این رویکرد اتحادیه اروپا همچنین تحول سبز آن و تلاش‌های جهانی برای مقابله با تغییرات اقلیمی را تضعیف خواهد کرد. اتحادیه اروپا در حال حاضر، هدفی را برای ۲۷ کشور عضو خود تعیین کرده که بر اساس آن تا سال ۲۰۳۰ به کاهش ۵۵ درصدی کربن و تا سال ۲۰۵۰ به  انتشار صفر مطلق آلاینده‌های کربنی دست پیدا کنند.

با این وجود، به دلیل نوآوری ناکافی و هزینه‌های بالا، فرآیند تحول سبز اتحادیه اروپا با مانع روبر شده است. دست اندر کاران صنعت خودرو بر این باورند که چین فناوری‌های نوآورانه مرتبط با توسعه سبز را داراست و اگر اتحادیه اروپا در حوزه خودروهای برقی از چین «جدا شود»، فقط وضعیت را وخیم‌تر خواهد کرد.

اتحادیه اروپا اعلام کرده که به مذاکره با چین در خصوص تعهدات قیمتی ادامه خواهد داد. چین همواره به حل مناقشات تجاری از طریق گفتگو و رایزنی پایبند بوده و امیدوار است که اتحادیه اروپا کنار آید، به نگرانی‌های اصلی طرفین توجه کند و در اسرع وقت به یک راه حل مورد قبول برای هر دو طرف دست یابد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا