تعهد «تیم کوک» برای افزایش سرمایه گذاری «اپل» در چین

تیم کوک، مدیر عامل اپل، روز چهارشنبه در جریان سفر خود به پکن، متعهد شد که سرمایه گذاری این شرکت در چین را افزایش دهد که به باور تحلیلگران نشان‌دهنده اهمیت برجسته بازار چین برای این غول فناوری آمریکایی است.

کوک در دومین سفر خود به چین در سال جاری، روز چهارشنبه با وزیر صنعت، فناوری اطلاعات چین «جین جوآنگ‌لونگ» ملاقات کرد و دو طرف در مورد موضوعاتی  مانند توسعه اپل در چین، مدیریت امنیت داده‌های آنلاین و خدمات ابری با هم گفتگو کردند.

کوک گفت که اپل مشتاق است با استفاده از فرصت‌های ناشی از گشایش در چین، به افزایش سرمایه‌گذاری خود در این کشور ادامه ‌دهد و در نتیجه آن به توسعه باکیفیت زنجیره‌های صنعتی و تأمین کمک کند.

روز سه شنبه، کوک با «یانگ جی»، رئیس غول مخابراتی چین، شرکت «چاینا موبایل» دیدار کرد. بر اساس بیانیهاین شرکت، در این دیدار دو طرف بر اساس برنامه‌های همکاری موجود در زمینه هایی مانند محتوای دیجیتال با یکدیگر در مورد پیشرفت بیشتر همکاری در برنامه های کاربردی ۵ جی (۵G)، موسیقی و ویدیوهای واقعیت مجازی (VR)، تبادل نظر کردند.

کوک همچنین با دانشجویان چینی در “حیاط خلوت علم و فناوری” پکن در منطقه «شون یی» دیدار کرد با شیوه استفاده آنان از دستگاه‌های اپل برای کمک به کشاورزان در جهت اتخاذ روش‌های کارآمدتر و پایدارتر آشنا شد.

در ماه اوت ۲۰۲۳، بنیاد توسعه روستایی چین با حمایت‌های اجتماعی پروژه‌ای را برای کمک به “حیاط خلوت علم و فناوری” راه‌اندازی کرد که اپل اولین شرکتی بود که از این پروژه پشتیبانی کرد.

«لی هوی مین»، دانشجوی دانشگاه کشاورزی چین و گروه تحقیقاتی او در حال توسعه یک برنامه «آی او اس» (iOS) برای دادن هشدار تغییرات شدید آب و هوایی، شناسایی آفات و هشدار آفت‌زدگی هستند که موجب افزایش بازدهی درختان میوه خواهد شد.

این برنامه پس از تأیید شدن در مراحل آزمایشی، بیشتر در دسترس قرار خواهد گرفت.

کوک گفت: “پروژه‌هایی که من به تازگی دیدم شگفت انگیز هستند و دانشجویانی که امروز با آنها ملاقات کردم واقعاً انگیزه دارند تا بر جوامع روستایی تأثیر مثبت بگذارند. من دوست داشتم ببینم چگونه آنها از فناوری برای کمک به کشاورزان برای افزایش تولید استفاده می کنند.”

توسعه دهندگان چینی در اپ استور پیشرفت کرده اند. طبق مطالعه گروهی از تحلیلگران، در سال ۲۰۲۲، تقریباً مانند سال‌های گذشته، چین ۵۱ درصد از صورتحساب ها و فروش از طریق اکوسیستم اپ استور را به خود اختصاص داد.

 کوک در طول سفر خود به پکن، همچنین با بازدید از یک فروشگاه خرده فروشی اپل در مرکز شهر پکن، با توسعه‌دهندگان شرکت بازی‌سازی چینی «گالا اسپورتس»(Gala Sports) ملاقات کرد.

کوک در بازدید خود از شانگهای در ماه مارس برای افتتاح بزرگترین فروشگاه خرده فروشی اپل در سرزمین اصلی چین، بار دیگر تعهد بلندمدت این شرکت به بازار چین را تکرار کرد.

کوک گفت: “هیچ زنجیره تأمینی در جهان وجود ندارد که برای ما حیاتی‌تر از چین باشد.” و اشاره کرد که اپل همکاری بلندمدت خود را با شرکایش در زنجیره تامین چین تقویت خواهد کرد و از نزدیک با آنها در زمینه تولید سبز و هوشمند برای دستیابی به نتایج برد-برد همکاری خواهد کرد.

از نظر «وو شو»، هم‌بنیان‌گذار  شرکت «پوتنشال کپیتال»(Potential Capital) پکن، بازدید تیم کوک نشان دهنده تاکید اپل بر بازار چین و استراتژی بازار این شرکت برای ترکیب ویژگی های محلی با تفکر جهانی است.

وو گفت: “این بازدید را می‌توان نشانه تاکید بیشتر اپل بر اهمیت بازار چین در نظر گرفت که منعکس کننده جذابیت مغناطیسی قوی بازار چین است.”

داده های شرکت تحقیقات بازار «کاوئنترپوینت ریسرچ» (‌Counterpoint Research) نشان می‌دهد که سری جدید آیفون ۱۶ اپل شروعی قدرتمند در بازار چین داشته و در سه هفته اول پس از عرضه در مقایسه با سری آیفون ۱۵ در مدت مشابه سال ۲۰۲۳، فروش آن ۲۰ درصد بیشتر شده است.

با نزدیک شدن به رویداد خرید آنلاین “یازده یازده”  چین انتظار می رود ابزارهای الکترونیکی نیز مانند سایر محصولات افزایش فروش را تجربه کنند.

 وو گفت در همین رابطه گفت که اقتصاد چین با معرفی مجموعه‌ای از سیاست‌های افزایشی، همچنان انعطاف‌پذیری خود را نشان می‌دهد و مقصدی جذاب برای سرمایه‌گذاری خارجی باقی می‌ماند. او افزود که سیاست گشایش چین و بازار بزرگ آن، مجموعه‌ای از فرصت‌های مهم را برای شرکت‌های سراسر جهان و از آن جمله ایالات متحده فراهم می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا