دیدار رؤسای جمهور چین و لائوس در کازان/تاکید بر تعمیق روابط دوجانبه

دیدار رؤسای جمهور چین و لائوس در کازان/تاکید بر تعمیق روابط دوجانبه

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین شامگاه سه شنبه ۲۲ اکتبر (۱ مهر) به وقت محلی، با «تونگلون سیسولیت» دبیر کل حزب انقلابی خلق لائوس و رئیس جمهور این کشور در کازان روسیه دیدار کرد.

شی جین پینگ خاطرنشان کرد: ما در اکتبر سال گذشته در خصوص تعمیق همکاری راهبردی جامع بین چین و لائوس به اجماع مشترک دست یافتیم. طی یک سال گذشته، دو کشور و بخش‌های مختلف دو کشور و دو حزب به طور فعال به اجرای این اجماع مشترک پرداخته و در زمینه‌هایی مانند پیشبرد برقراری ارتباطات، سرمایه‌گذاری اقتصادی و تجاری و تبادلات مردمی و فرهنگی به نتایج ثمربخش دست یافتند. روابط چین و لائوس به عنوان رفقا و برادران سوسیالیست از جایگاه ویژه و مهمی در دیپلماسی همسایگانی چین برخوردار بوده و همواره در خط مقدم ساختن جامعه‌ای با سرنوشت مشترک قرار داشته است.

وی افزود: علی‌رغم تغییرات اوضاع بین‌المللی، چین همیشه دوست و شریک قابل اعتماد لائوس خواهد بود. چین در حال پیشبرد مدرنیزاسیون به سبک چینی ازطریق توسعه با کیفیت بالا است و لائوس نیز در مرحله جدیدی از توسعه و احیای ملی خود است. چین مایل است همراه با لائوس با تحکیم اعتماد متقابل استراتژیک و تعمیق همکاری عملی، ساخت جامعه‌ای با سرنوشت مشترک بین چین و لائوس را به پیش سوق دهد.

شی جین پینگ تاکید کرد که چین مایل است ضمن تقویت مبادلات و یادگیری متقابل با لائوس، همچنان به حمایت قاطع از یکدیگر در خصوص مسائل مربوط به منافع اصلی و نگرانی های اصلی یکدیگر ادامه دهد.

به گفته رهبر چین هر دو طرف باید به توسعه راه آهن چین-لائوس، ترویج ساخت کریدور اقتصادی چین-لائوس ادامه دهند تا الگویی برای همکاری در ساخت مشترک «ابتکار کمربند و جاده» ایجاد کنند. چین تمایل دارد محصولات کشاورزی با کیفیت بالای بیشتری از لائوس وارد کرده و تبادلات و همکاری در زمینه‌هایی مانند آموزشی، فرهنگی و جوانان را گسترش دهد. چین به لائوس به خاطر میزبانی موفقیت آمیز مجموعه نشست‌های رهبران همکاری آسیای شرقی تبریک می‌گوید و از لائوس برای مشارکت فعال در همکاری‌های بریکس استقبال می‌کند.

آقای شی همچنین تاکید کرد هر دو طرف باید هماهنگی و همکاری چندجانبه را تقویت کنند تا مشترکاً از برابری و عدالت بین‌المللی و منافع کشورهای در حال توسعه محافظت کنند.

تونگلون سیسولیت هم در این دیدار گفت: سال گذشته من برای شرکت در سومین همایش همکاری بین‌المللی «کمربند و جاده» به چین رفتم و با رئیس جمهور شی جین پینگ نسخه جدیدی از برنامه اقدام برای ایجاد جامعه با سرنوشت مشترک بین لائوس-چین را امضا کردم. اقدامات مربوطه مورد اجرای قوی و موثر قرار می‌گیرند. روابط لائوس و چین در بهترین دوره تاریخ خود قرار دارد و عمق و وسعت همکاری‌های دوجانبه به طور فزاینده‌ای در حال گسترش است.

وی افزود: چین مدت‌هاست که حمایت ارزشمندی از لائوس ارائه کرده که تا اندازه زیادی به توسعه اقتصادی و اجتماعی لائوس کمک کرده است. ما مشتاقانه منتظر همکاری با چین برای ادامه ساخت راه آهن لائوس-چین و کریدور اقتصادی لائوس-چین و ایجاد جامعه با سرنوشت مشترک بین لائوس و چین هستیم.

رئیس جمهور لائوس خاطرنشان کرد: مایلم مجدداً تأکید کنم که حزب و دولت لائوس به طور تزلزل ناپذیر سیاست چین واحد را دنبال می‌کنند، از دولت چین در حفاظت از منافع اصلی کشور حمایت می‌کنند و از موضع چین در مورد مسائل مربوط به تایوان، هنگ‌کنگ و شین‌جیانگ حمایت می‌کنند. ما از چین برای حمایت قوی از لائوس در میزبانی نشست رهبران همکاری آسیای شرقی و تشکر می کنیم و مایلیم به همکاری نزدیک با چین در پلتفرم های چندجانبه مانند «آسه‌آن» ادامه دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا