نظرسنجی سی‌جی‌تی‌ان: کشورهای بریکس خواهان اصلاحات نظام حکمرانی جهانی و بهره‌گیری از خرد چین برای کمک به توسعه همکاری هستند

شبکه تلویزیون بین‌المللی چین (سی‌جی‌تی‌ان) وابسته به رادیو و تلویزیون مرکزی چین (سی‌ام‌جی) همراه با دانشگاه رِن‌مین (خلق) چین، از طریق پژوهشکده ارتباط بین‌المللی در عصر جدید، یک نظرسنجی از ۱۶۳۴ مصاحبه‌شونده انجام داد که نتایج آن نشان می‌دهد: پاسخ‌دهندگان به طور گسترده بر این باورند «قدرت بریکس» به سرعت در حال رشد است و نیروی محرکه بیشتری را به نظام حکمرانی جهانی تزریق می‌کند و در عین حال پیشبرد ایجاد یک نظم بین‌المللی عادلانه‌تر و معقول‌تر ضروری است.

۹۶.۲ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند که همه کشورها باید با مشارکت برابر در امور بین‌المللی، مشترکاً نظم بین‌المللی را ایجاد کنند. ۷۲.۶ درصد پاسخ‌دهندگان حمایت خود از انجام اصلاحات لازم در نظم و قوانین بین‌المللی فعلی که عمدتاً با هدایت کشورهای توسعه‌یافته انجام شده اعلام کردند. علاوه بر این، ۸۳.۹ درصد پاسخ‌دهندگان از سازمان ملل درخواست کردند که به منافع و خواسته‌های کشورهای «جنوب جهانی» بیشتر توجه کند.

برای مدت‌های طولانی، تحقق صلح و توسعه، ترویج همکاری و جستجوی نتایج برد-برد همواره خواسته و وظیفه مشترک کشورهای بریکس بوده است. چین به عنوان یکی از کشورهای بنیان‌گذار بریکس، با نظریه توسعه و دستاوردهای مدرنیزاسیون به سبک چینی، اعتماد و انگیزه قوی را به سازوکار همکاری بریکس تزریق می‌کند.

داده‌ها نشان می‌دهد که مبلغ واردات و صادرات بین چین و چهار کشور روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی از ۹۶۰.۲۱ میلیارد یوان در سال ۲۰۰۹ به ۴.۳۲ تریلیون یوان در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته که میانگین رشد سالانه آن ۱۱.۳ درصد بوده است. پس از گسترش سازوکار همکاری بریکس در سال جاری میلادی، میزان واردات و صادرات چین به سایر کشورهای بریکس در سه فصل اول امسال به ۴.۶۲ تریلیون یوان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵.۱ درصد افزایش داشته است.

نتایج به دست آمده بر اساس پاسخ‌های شرکت‌کنندگان کشورهای بریکس به این نظرسنجی روشن می‌کند که ارزیابی آنان از خدمات مهم چین در ترویج توسعه عمیق همکاری در زمینه‌های مختلف بین کشورهای بریکس، پیشبرد صلح، ثبات، توسعه و رونق کشورهای مختلف و جهان و مقابله مشترک با چالش‌های جهانی مثبت است.

در رتبه‌بندی کمک‌های چین به کشورهای جنوب جهانی، پنج مورد برتر به شرح زیر است: تقویت توسعه ساختارهای زیربنایی (۷۹.۷ درصد)، ارائه پشتیبانی مالی و فنی (۷۷.۱ درصد)، به اشتراک‌گذاری تجربیات توسعه (۷۷.۵ درصد)، تقویت پرورش استعدادها (۷۵.۴ درصد) و به اشتراک‌گذاری تجربیات فقرزدایی (۷۲.۹ درصد).

علاوه بر این، نظریه توسعه مدرنیزاسیون به سبک چینی مورد تایید گسترده پاسخ‌دهندگان کشورهای بریکس قرار گرفته است: ۸۹.۴ درصد از پاسخ‌دهندگان با این موضوع موافقند که توسعه وظیفه اصلی کشورهای در حال توسعه است. ۸۸.۶ درصد از پاسخ‌دهندگان ایده توسعه «مردم‌محور» را تحسین می‌کنند و بر این باورند که همه کشورها باید معیشت مردم  را تضمین کنند و بهبود بخشند تا حس سعادتمندی عموم مردم افزایش یابد. ۸۹.۸ درصد از پاسخ‌دهندگان انتظار دارند که همه کشورها با استفاده از فرصت‌های دور جدید انقلاب فناوری، نیروی محرکه جدید برای رشد اقتصادی را دنبال کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا