کاریکاتور | زمان آن فرا رسیده که اتحادیه اروپا از زیر سایه آمریکا خارج شود
نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا اخیراً به تصویب طرحی در خصوص اعمال عوارض گمرکی بیشتر علیه خودروهای برقی چینی موافقت کردند.
با توجه به آنکه تحقیقات ضد یارانهای اتحادیه اروپا علیه خودروهای برقی چینی بدون درخواست از سوی صنعت خودروسازی اروپا آغاز شده و آشکارا برخلاف میل بازار انجام گرفته، میتوان گفت این اقدامی نامشروع، غیرشفاف و ناعادلانه بوده و به طور کامل اقدامی حمایتگرایانه با انگیزه سیاسی بوده است.
بسیاری از شخصیتهای سیاسی و فعالان تجاری اروپا مخالفت خود با این تحقیقات را اعلام کرده و بر این باورند که این اقدام نه تنها به بهبود رقابتپذیری خودروسازان اروپایی کمکی نمیکند، بلکه بر سرمایهگذاری شرکتهای چینی در اروپا تأثیر گذاشته و به تجارت اروپا آسیب میرساند.
چین نقشی کلیدی در زنجیره تامین جهانی خودرو دارد. اروپا باید قطعات مختلفی از جمله باتری و خودروهای برقی را از چین وارد کند. در صورت ادامه اعمال تعرفههای بالا علیه صنعت خودروی برقی چین، وضعیت خودروسازان اروپا که از قبل وخیم بود، بازهم بدتر خواهد کرد.
روزنامه بریتانیایی «فایننشال تایمز» در این باره گزارش داد: «بزرگترین بازنده در پی سرکوب صنعت خودروی برقی چین توسط بروکسل احتمالاً برندهایی هستند که اروپا سعی میکند از آنها محافظت کند.»
برخی از فعالان اقتصادی و تجاری و رسانهها حتی معتقدند که اقدام اتحادیه اروپا برای افزایش تعرفه گمرکی علیه صنعت خودروهای برقی چین تحت تأثیر ایالات متحده انجام گرفته است.
«استفان پری» رئیس افتخاری باشگاه ۴۸ گروه بریتانیا در مصاحبه با رسانههای چینی نسبت به این اقدام اتحادیه اروپا ابراز نگرانی کرد. وی خاطرنشان کرد که وضع تعرفههای اتحادیه اروپا واقع بینانه نیست. پری تاکید کرد: سیاستهای تجاری اتحادیه اروپا در قبال چین اغلب تحت تأثیر ایالات متحده صورت میگیرد و برای چین مشکل میسازد اما اگر قرار باشد تقابل با چین صورت گیرد، پیروزی در این تقابل برای اتحادیه اروپا دشوار خواهد بود.
فایننشال تایمز همچنین اخیراً مقالهای منتشر کرد که در آن به این نکته اشاره میکند که صنعت تولیدی چین دارای مزایای فوق العادهای است که در مقایسه با آن، توسعه بازار خودروهای برقی ایالات متحده نسبتاً عقب مانده است. این وضعیت ادامه استفاده آمریکا از نیاز دیگر کشورها به ورود به بازار ایالات متحده برای فشار بر سایر کشورها یا تأثیرگذاری بر تجارت جهانی خودرو را دشوار خواهد کرد.
در واقع، پیروی اتحادیه اروپا از ایالات متحده در سرکوب چین به رویداد جاری محدود نیست. اتحادیه اروپا در ماههای فوریه و ژوئن سال جاری، در دو نوبت به بهانههای گوناگون به ترتیب ۳ و ۱۹ شرکت چینی را تحریم کرد.
سیاستهای مختلف اتحادیه اروپا بهویژه سیاستهای تجاری در قبال چین تحت تأثیر آمریکا و به طور فزایندهای نزدیک به هم است؛ اروپا همانند آمریکا اتهاماتی مانند «مازاد ظرفیت چین» و «یارانههای ناعادلانه» را علیه چین مطرح کرده است.
اینکه اتحادیه اروپا به رفتار حمایت گرایانه تجاری خود ناشی از انگیزه سیاسی ادامه دهد یا اقدامات واقعی برای همکاری انجام دهد، موضوعی است که اروپا باید با جدیت زیاد بررسی کند.