نخست وزیر وانواتو: عمیقا تحت تأثیر حفاظت و میراث فرهنگی چین قرار گرفتم

کشوری در جنوب غربی اقیانوس آرام وجود دارد که فاصله‌ای بسیار از چین اما یک دوستی عمیق با این کشور دارد. نام این کشور وانواتو است. «شارلوت سالوی» نخست وزیر وانواتو که اخیرا پس از پنج سال مجدد به چین سفر کرد، مدرنیزاسیون به سبک چینی را چگونه می‌بیند؟ او انتظار دارد کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام در زمینه‌هایی مثل تغییرات آب و هوایی و حفاظت از محیط زیست چه نوع همکاری با چین داشته باشند؟

خبرنگار «رادیو و تلویزیون مرکزی چین» با آقای سالوی به گفتگو نشسته است. بخشی از این مصاحبه را در زیر می‌خوانید:

خبرنگار: طی روزهای اخیر شما از «گوانگ‌دونگ»، «شانگهای» و «پکن» بازدید کرده و شرکت‌های فناوری پیشرفته فراوانی را دیده‌اید. قطار فوق سریع سوار شدید، از اپرای سنتی چین لذت بردید و حتی اجرای اپرای سنتی چین را هم تجربه کردید. همچنین شنیدم که شما غذای چینی را هم بسیار دوست دارید. آیا می‌توانید برداشت و احساسات کلی خود را از این سفر با ما به اشتراک بگذارید؟

سالوی: چیزهای زیادی برای گفتن وجود دارد. اردک پکنی! می‌خواهیم به محض رسیدن به پکن این غذا را بخوریم. مزه آن خیلی خوب است. این دومین سفرم به چین است و تغییرات بزرگی که در چین رخ داده همواره تاثیری عمیق بر من می‌گذارد. من همچنین به طور عمیق تحت تأثیر حفاظت و میراث فرهنگی چین و ترویج نوآوری فرهنگی قرار گرفتم.

من بسیار تحت تأثیر دستاوردهای چین قرار گرفتم، به ویژه در ترکیب ایجاد زیرساخت‌ها با حفاظت از طبیعت . تصور می‌کنم بسیار مهم است که کشوری کوچک مثل وانواتو از این تجربه بیاموزد. من با هیات همراهم اینجا هستم برای آموختن.

خبرنگار: کشور شما در سال ۲۰۲۰ از فهرست کشورهای کمتر توسعه یافته جهان خارج شد. آقای نخست وزیر، اولویت‌های شما در ترویج رشد اقتصادی ملی و تقویت انعطاف پذیری اقتصادی ملی کدامند؟

سالوی: تبدیل وانواتو از یک کشور کمتر توسه یافته به یک کشور در حال توسعه برای ما بسیار چالش برانگزیر بوده است. ما باید اطمینان حاصل کنیم که مردم شرایط آموزشی و بهداشتی-درمانی با کیفیت بالا دارند نه فقط حداقل استانداردها. خدمات عمومی و زیرساخت‌ها مثل جاده‌ها،‌ برق، مخابرات و آب نیز مورد نیاز است. از چین بسیار سپاسگزاریم. چین نه فقط به ما در ساخت اسکله‌ها و جاده‌ها در وانواتو کمک کرده بلکه در هنگام وقوع بلایا از ما پشتیبانی نموده و به مدارس و جوامع محلی ما کمک پزشکی ارائه کرده است. وانواتو و چین شرکای همکاری توسعه هستند و هنگامی که چین نیاز داشته باشد جبران خواهیم کرد.

خبرنگار: رئیس جمهور «شی جین پینگ» گفته که مناسبات چین-وانواتو به الگوی احترام متقابل، همبستگی و همکاری در میان کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است. فکر می‌کنید روابط چین-وانواتو چگونه باید بیشتر از ارتقاء یابد.

سالوی: مناسبات وانواتو-چین در حال حاضر به سطحی بالاتر رسیده است. ما بابت این موضوع بسیار خرسندیم و از چین بخاطر اینکه وانواتو را به عنوان دوست و برادر خود در نظر می‌گیرد، متشکریم. در عین حال ما به استقلال یکدیگر احترام می‌گذاریم و در امور داخلی همدیگر مداخله نمی‌کنیم. می‌خواهم بگویم بخاطر این سپاسگزاریم زیرا چین کشور بزرگی است، اما می‌تواند یک کشور جزیره‌ای کوچک در حال توسعه مانند وانواتو را دوست و حتی برادر تلقی کند. چین از استقلال وانواتو در سازمان ملل و «کمیته ۲۴» (کمیته ویژه استعمار زدایی) حمایت کرده و ما بخاطر این امر بسیار قدردانیم!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا