چرا چین با هیچ ریسک کاهش تورمی روبرو نمیشود؟
به باور کارشناسان علیرغم وجود چالشهایی در داخل و خارج، اقتصاد چین نیرو محرکه رشد خود را با کمک تقاضای بازار و اعتماد تجاری حفظ کرده و در یک مسیر احیاء در حال حرکت است و هیچ جایی برای ریسک کاهش تورم وجود ندارد.
شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) چین که معیار اصلی تورم محسوب میشود، در ماه جولای در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یک افت ۰.۳ درصدی را به ثبت رساند آن هم پس از آن که در ماه ژوئن در مقایسه با ژوئن ۲۰۲۲ نمودار آن بدون تغییر باقی مانده بود.
به گفته مقامات، اقتصاددانان و تحلیلگران چینی سطح قیمت پایین کنونی موقتی است و تاثیرات آن نباید بزرگنمایی شود.
نگاهی دقیقتر به دادههای ماه جولایِ شاخص قیمت مصرف کننده که چهارشنبه هفته پیش توسط «اداره ملی آمار» منتشر شد، نشان میدهد این افت از نقطه نظر سالانه احتمالا نشان دهنده یک پدیده کوتاه مدت خواهد بود.
«دونگ لیجوان» کارشناس اداره ملی آمار این کاهش شاخص جولای را به پایه بالا در دوره مشابه سال ۲۰۲۲ مرتبط میداند.
قیمت مواد غذایی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یک درصد کاهش یافت که باعث شد شاخص قیمت مصرف کننده را حدود ۰.۱۸ واحد درصد پایین بکشد. کاهش قیمت مواد غذایی بیشتر به دلیل تامین فراوان گوشت خوک به عنوان گوشت اصلی مصرفی در چین و همچنین میوههای فصلی و سبزیجات در بازار بود.
شایان ذکر است که شاخص قیمت مصرف کننده اصلی که از کسر قیمت غذا و انرژی حاصل میشود در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۰.۸ درصد رشد داشت و آهنگ افزایش آن ۰.۴ واحد درصد در مقایسه با ماه ژوئن بیشتر شد.
«ون بین» اقتصاددان ارشد در « China Minsheng Bank » گفت بازگشت شاخص قیمت مصرف کننده اصلی نشان میدهد که تقاضای داخلی کنونی در حال تثبیت و احیا شدن است.
شاخص قیمت مصرف کننده چین در بررسی ماهانه ۰.۲ افزایش یافت و به این ترتیب ۰.۲ کاهش ثبت شده در ژوئن را به عقب بازگرداند. همچنین برای نخستین بار است که شاخص قیمت مصرف کننده چین از ماه فوریه امسال یک افزایش ماهانه را نشان میدهد و همین منعکس کننده چشم اندازهای مثبت است.
«تو چیانگ» تحلیلگر کلان شرکت خدمات مالی « Shenwan Hongyuan Securities » گفت: افت شاخص قیمت مصرف کننده تقریبا به طور کلی به دلیل اثر آزاد سازی ذخیره مواد غذایی است و در عین حال شاخصهای تقاضا مانند CPI اصلی کالا و CPI اصلی خدمات بشدت بازگشت داشتهاند.
وی افزود: افت شاخص قیمت مصرف کننده به دلیل فاکتورهای تامین نمیتواند این حقیقت را کتمان کند که تقاضا بشدت احیاء شده و CPI احتمالا در ماه آگوست دور احیای خود را آغاز کند.
«لیو گوئوچیانگ» جانشین رئیس بانک خلق چین (بانک مرکزی چین) در نیمه ماه جولای در واکنش به رشد ملایم قیمت در چین گفت که «ما در حال حاضر کاهش تورم را شاهد نیستیم و در نیمه دوم امسال هم یک ریسک کاهش تورم وجود نخواهد داشت».
مقامات چینی به دشواریهای موجود اذعان دارند و قول تلاشهای بیشتر برای تقویت اقتصاد را دادهاند.
پس از برگزاری نشست رهبری ارشد چین مجموعه تعهدهای سیاستی که بخشهایی معین از اقتصاد مثل مصرف، اقتصاد بخش خصوصی، بازار املاک، بازار سرمایه و بازار فارکس را مد نظر قرار دارد، رونمایی شد تا تنظیم گری ضد چرخه را تقویت کند و گزینههای سیاستی بیشتری را در دسترس قرار دهد.
«کمیسیون توسعه و اصلاح ملی» به منظور تشویق مصرف که به اعتقاد دولت نقشی اساسی در پیشبرد رشد اقتصادی ایفاء میکند، هفته گذشته یک طرح ۲۰ بندی را منتشر ساخت تا هزینهکرد مصرف کننده را در گستره وسیعی از کالا و خدمات بیشتر کند؛ این موارد شامل خودروهای انرژی جدید، لوازم خانگی، الکترونیکی، تهیه غذا و گردشگری هستند.
لیو تاکید کرد که بازگشت مصرف به روند عادی خود زمانبر است. فقط ۶ ماه از تعدیل شرایط کرونایی چین گذشته و نشانههای مثبت آن در حوزههایی مثل چرخش اقتصادی، درآمد ساکنان و مصرف پدیدار شده است.
به دنبال سیاستهای حامی اقتصاد بخش خصوصی و سرمایه گذاری، اعتماد تجاری تدریجا احیاء شده است.
دادههای «انجمن کسب و کارهای کوچک و متوسط چین» نشان میدهد این کسب و کارها در ماه جولای به احیای نیروی شد خود ادامه دادهاند.
شاخص توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط ماه گذشته ۰.۲ واحد رشد داشت و به ۸۹.۳ رسید. رشد زیرشاخصهایی مثل حوزههای املاک، خدمات اجتماعی، حمل و نقل و تهیه غذا ادامه دارد.
اقتصاد چین در عین حال که با چالشهایی روبروست اما در سه ماهه دوم امسال رشد ۶.۳ درصدی داشت که در مقایسه با ۴.۵ درصدِ سه ماهه اول افزایش را نشان میدهد. همچنین در نیمه نخست امسال رشد ۵.۵ درصدی را به ثبت رساند که از هدفگذاری حدود ۵ درصدی دولت برای سال ۲۰۲۳ سبقت گرفته است.
کارشناسان یک افزایش قیمتهای مصرف کننده را در دوره بعدی پیش بینی میکنند چرا که سیاست حامی رشد به تدریج تاثیر مثبت خود را نشان میدهد.
دونگ گفت: انتظار میرود با احیای اقتصادی مستمر، توسعه پیوسته تقاضای بازار، بهبود مدام عرضه و تقاضا و حذف تدریجی اثر پایه بالا در دوره مشابه سال گذشته، شاخص قیمت مصرف کننده چین به تدریج افزایش یابد.