پاسخی قاطع به بدبینی غربی‌ها درباره رشد اقتصادی چین

به موازات انتشار داده‌های رشد اقتصادی نیمه نخست امسالِ چین، برخی رسانه‌ها و تحلیلگران غربی با عجله دیدگاه‌های کلیشه‌ایِ بدبینانه خود درباره اقتصاد چین را پراکنده ساختند.

اما آیا اقتصاد چین آن طور که آنها مدعی هستند در حال از دست دادن انرژی خود است یا در حال کسب نیرو در مسیر رشد عادی است؟ یک دیدگاه وسیع و عمیق درباره عملکرد نیمه نخست اقتصاد چین، پاسخی روشن فراهم خواهد کرد و نشان می‌دهد اظهارنظرهای تیره و تار آنها درباره چشم اندازهای اقتصادی چین نسبتی با واقعیت‌های موجود ندارند.

بر اساس اعلام «اداره ملی آمار»، تولید ناخالص داخلی (GDP) چین در نیمه نخست سال جاری میلادی ۵.۵ درصد رشد داشته است. این نرخ رشد بسیار بالاتر از نرخ رشد سه درصدیِ سال ۲۰۲۲ و بالاتر از میانگین نرخ رشد سالانه ۴.۵ درصدی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ محسوب می‌شود. در سطح جهانی نیز این نرخ رشد در میان اقتصادهای بزرگ جهان،‌ بالاترین به حساب می‌آید.

عدد و رقم‌های چندگانه صنعتی نیز نشان دهنده نیرو و انرژیِ پیوسته دومین اقتصاد بزرگ جهان است.

طی دوره ژانویه تا ژوئن، ارزش افزوده بخش خدمات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۶.۴ درصدی داشت و از سه ماهه اول امسال نیز یک واحد درصد افزایش یافت. صنعت خدمات به بیش از ۶۰ درصد رشد اقتصادی کمک کرده و شاخص فعالیت تجاری برای صنعت خدمات در ماه ژوئن عدد ۵۲.۸ درصد را نشان می‌دهد که برای ششمین ماه متوالی در حیطه توسعه قرار داشته است.

با توجه به اینکه مجموعه‌ای از سیاست‌ها برای تحریک مصرف به جرا درآمده است، کمک هزینه‌کرد مصرف نهایی به رشد اقتصادی به ۷۷.۲ درصد رسیده که در مقایسه با نرخ کل سال گذشته افزایشی قابل توجه به حساب می‌آید و نشان دهنده نقش مهم و فزاینده‌ای است که مصرف در رشد اقتصاد چین بازی می‌کند.

طی نیمه نخست امسال، پس از کسر فاکتورهای قیمت، سرانه درآمد خالص شهروندان ۵.۸ درصد افزایش یافت. این نشان دهنده رشدی پیوسته در درآمد شهروندان، ایجاد تاثیرات مطلوب در حوزه تقویت ظرفیت مردم و تمایل به مصرف است.

«جائو تونگ‌لو» یکی از مقامات اداره ملی آمار چین می‌گوید: مصرف یک احیای نسبتا سریع را نشان داده‌ و نقش آن به عنوان موتور اصلی رشد اقتصادی برجسته شده است.

نیرو محرکه توسعه سبز نیز در حال تقویت شدن است. اقتصاد چین یک روند سبزتر شدن را نشان داده است. طی نیمه نخست ۲۰۲۳، تولید خودروهای انرژی جدید و صفحات خورشیدی شاهد رشدی قدرتمند بود. حجم صادرات باتری‌های لیتیومی، صفحات خورشیدی و خودروهای سواری برقی چین طی نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی ۶۱.۶ درصدی داشته است.

چین در مواجهه با محیط خارجی پیچیده همچنان باید با چالش‌هایی دست و پنجه نرم کند به گونه‌ای که باید هم به دنبال هدف رشد اقتصادی حدود ۵ درصد خود برای ۲۰۲۳ باشد و هم به‌روزرسانی صنعتی خود را به پیش ببرد. با توجه به اینکه چین تلاش‌های خود در تغییر مدل رشد را مضاعف کرده، ساختار اقتصادی خود را بهبود بخشیده و نیرو محرکه رشد را افزایش داده، می‌توان توسعه اقتصادی پایدار را تضمین کرد.

«جاستین یی‌فو» رئیس «موسسه اقتصادهای ساختاری جدید» در دانشگاه «پکینگ» می‌گوید: چین توانایی دستیابی به نرخ رشد میانگین سالانه ۵ تا ۶ درصدی را تا سال ۲۰۳۵ داراست.

نیرو محرکه احیای اقتصادی چین از بین نخواهد رفت بلکه روز به روز بیشتر خواهد شد و تقویت خواهد یافت. این روند صعودی در کنار عملیات اقتصادی عادی‌شده آن و توسعه رشد ناشی از نوآوری، مصرف و گذار سبز، تداوم خواهد داشت. بی شک چین منبعی مهم برای نیرو محرکه اقتصاد جهان باقی خواهد ماند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا