گشایش چین برای به اشتراک گذاشتن فرصتهای بیشتر با جهان
آماده کردن بازوهای رباتیک برای هشتمین نمایشگاه بینالمللی واردات چین
هشتمین نمایشگاه بینالمللی واردات چین از ۵ تا ۱۰ نوامبر ۲۰۲۵ در شانگهای برگزار میشود. این دوره از نمایشگاه بینالمللی واردات چین به عنوان یک ابتکار پیشگام در توسعه تجارت جهانی، همچنان تعهد چین به گشایش را نشان میدهد و ضمن حفظ شرکتکنندگان وفادار خود، بر تعامل بینالمللی برای جذب همکاریهای جدید متمرکز خواهد بود. در نمایشگاه امسال شاهد مشارکت بیسابقه ۱۵۵ کشور، منطقه و سازمان بینالمللی هستیم و ۴۱۰۸ شرکت خارجی غرفههای خود را در بیش از ۴۳۰ هزار متر مربع فضای نمایشگاه برپا خواهند کرد که در هر دو بخش بالاترین سطح در تاریخ این نمایشگاه به شمار میآید.
شرکت لبنیات «دِلند» (Theland) نیوزیلند، رشد پرشتاب خود را دقیقاً با شرکت در نمایشگاه بینالمللی واردات چین آغاز کرد. این شرکت برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ وارد بازار چین شد و از همان ابتدا با این چالش لجستیک قابل توجه مواجه بود که شیر تازه وارداتی آن تنها با حداقل تاریخ انقضا وارد چین میشد. با توجه به اینکه طول مدت زمان مجاز این شرکت برای شیر تنها ۱۵ روز بود و ۷ تا ۸ روز از این زمان صرف ترخیص از گمرک میشد، شیر مورد نیاز شرکت پس از ورود بسیار به زمان انقضای خود نزدیک بود. مدتی پیش از برگزاری نخستین دوره از نمایشگاه بینالمللی واردات چین، منطقه چانگنینگ شهر شانگهای یک برنامه آزمایشی را به اجرا گذاشت که بر اساس آن برای محصولات وارداتی مراحل بازرسی از ترخیص جدا میشود و پردازش گمرکی به طرز چشمگیری تسریع میشود. همین اصلاحات باعث شد شیر تازه مورد نیاز دلند تنها ظرف ۷۲ ساعت از نیوزیلند به محل برگزاری نمایشگاه بینالمللی واردات چین برسد.
از آن زمان، شرکت دلند در تمام دورههای نمایشگاه بینالمللی واردات چین شرکت کرده و توانسته به یک رشد سریع در بازار چین دست پیدا کند. در این مدت فروش شیر تازه این شرکت ۲۶ برابر افزایش یافته و اکنون علاوه بر توزیع حضوری محصولات خود در ۲۵ استان کشور، در بیش از ۹۰ درصد از بسترهای تجارت الکترونیک چین نیز محصولاتش را عرضه میکند.
به گفته «روی ون دن هورک» مدیرعامل شرکت شیر و فرآوردههای لبنی نیوزلند: دلند در کنار نمایشگاه بینالمللی واردات چین رشد کرده و ما به بازار چین و نمایشگاه بینالمللی واردات چین اعتماد کامل داریم.”
محل برگزاری هشتمین نمایشگاه بینالمللی واردات چین عکس در مرکز ملی نمایشگاهها و همایشهای چین در شهر شانگهای
شرکتهای حاضر در این نمایشگاه همگی به این باور مشترک رسیدهاند که پیوستن به چین در مسیر رشد و توسه به معنی دست یافتن به فرصت رشد و توسعه است. در سه فصل اول امسال، تولید ناخالص داخلی چین ۵.۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. ثبات رشد اقتصادی باکیفیت چین نیز مبنایی را برای اطمینان دوجانبه چین و جهان فراهم میکند تا فرصتهای توسعه را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و همراه با هم یک مسیر پیشرفت مشترک را دنبال کنند.
چین با دنبال کردن رشد باکیفیت، یک پتانسیل جدید و گسترده را برای همکاری در تحول توسعه سبز، دیجیتال و هوشمند آزاد میکند. در طول هفت سال گذشته، نمایشگاه بینالمللی واردات چین به یک عرصه جهانی برای نوآوری تبدیل شده و میزبان موارد متعدد رونمایی از محصولات، فناوریها و خدمات جدید در سطح جهانی، آسیایی و چین بوده است. گذار چین از شناخته شدن به عنوان “کارخانه جهان” و تبدیل شدن به “آزمایشگاه نوآوری جهانی” عاملی است که در پس تمام این تحولات نهفته است. تنها در هشتمین دوره از نمایشگاه بینالمللی واردات چین به تنهایی ۴۶۱ محصول جدید رونمایی خواهد شد.
نیکولاس هیرونیموس، مدیرعامل گروه لورآل، خاطرنشان میکند: «هشتمین نمایشگاه بینالمللی واردات چین برای ما با یک اطمینان ارزشمند همراه است و تعهد مستحکم چین به گشایش سطح بالا و توسعه با کیفیت بالا را به نمایش میگذارد.»
در عین حال، فرصتهای جدید از اطمینان به بازار عظیم چین نیز ناشی میشوند. شرکت زیمنس آلمان که تاکنون در تمام دورههای نمایشگاه بینالمللی واردات چین حضور داشته، یک زنجیره ارزش کامل را در چین ایجاد کرده که شامل بخشهای تحقیق و توسعه، تولید و خدمات میشود. شرکت آمریکایی هانیول (Honeywell) نیز هشتمین نمایشگاه بینالمللی واردات چین را به عنوان یک بستر جامع برای نمایش فناوریها و راهحلها، رونمایی از نوآوریهای شاخص، گسترش سرمایهگذاری و تقویت مشارکتهای خود در چین میداند.
نمایش اولین هواپیمای برقی برخاست و فرود عمودی مجهز به روتور شیبدار چینی در هشتمین نمایشگاه بینالمللی واردات چین
برای هفت دوره نخست نمایشگاه بینالمللی واردات چین بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار تراکنش مالی در نظر گرفته شده که گواهی بر نقش این نمایشگاه در کمک به کسب و کارهای جهانی در جهت عبور از عدم قطعیتهای بازار از طریق دسترسی به بازار چین با ۱.۴ میلیارد مصرفکننده است.
چین برای شانزدهمین سال متوالی در جایگاه دومین بازار بزرگ واردات جهان قرار دارد و انتظار میرود در دهه آینده، جمعیت با درآمد متوسط چین از ۸۰۰ میلیون نفر فراتر برود و ظرفیت پشتیبانی صنعتی آن همچنان تقویت شود. به این ترتیب، چین برای جهان، هم به معنای بازار و هم فرصت است و شرکتهای چندملیتی به این اجماع مهم راهبردی رسیدهاند که «سرمایهگذاری در چین به جای آنکه یک موضوع اختیاری باشد، یک رویکرد ضروری است.»
در طول نه ماه اول امسال، مجوز فعالیت ۴۸۹۲۱ شرکت با سرمایهگذاری خارجی جدید در چین تصویب شده که نشاندهنده افزایش ۱۶.۲ درصدی این رقم نسبت به سال گذشته است. از آغاز برنامه پنج ساله چهاردهم (۲۰۲۱-۲۰۲۵)، چین بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری خارجی جذب کرده و تعداد شرکتهای خارجی جدید تقریباً ۲۵ برابر بیشتر از برنامه پنج ساله پیش از آن بوده است. این رشد قوی، تداوم قرار گرفتن چین در جایگاه یک مقصد پیشرو در سرمایهگذاری جهانی را برجسته میکند.
در عصر تغییرات عمیق و بیسابقه نسبت به یک قرن اخیر، چین از طریق سیاستهای منسجم، رشد اقتصادی پایدار و ترسیم یک چشمانداز توسعه روشن، ثبات راهبردی خود را حفظ میکند و از طریق این رویکرد فرصتهای مشترک را برای رفاه جهانی و پیشرفت مشترک بشر ایجاد میکند.





