نمایشگاه هنری «افسانه سیاه؛ وو کونگ»؛ فراتر از بازی‌های رایانه ای

این روزها یک نمایشگاه هنری با موضوع بازی رایانه ای «افسانه سیاه؛ وو کونگ» در شهر «هانگ جُو» چین برگزار می شود و در شبکه های اجتماعی چین طرفداران زیاد پیدا کرده است.

بازی رایانه ای «افسانه سیاه؛ وو کونگ» به عنوان نخستین بازی رایانه ای 3A ساخت چین، پس از ورود به بازار در ماه آگوست سال گذشته، مورد پسند گیمرهای چینی و خارجی قرار گرفته است. این نمایشگاه موجب افزایش محبوبیت این بازی‌ شده و به خاطر پرطرفدار بودن، دوره برگزاری نمایشگاه تمدید شده است.

یکی کارمندان نمایشگاه می گوید: این نمایشگاه پس از افتتاح در روز ۹ آوریل، پذیرای نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر بازدید کننده بوده است و تعداد بازدیدهای موضوعات مرتبط در اینترنت به ۳۰۰ میلیون رسیده است. گیمرها از جاهای مختلف چین و حتی از نقاط مختلف جهان برای بازدید از این نمایشگاه به اینجا می آیند.

این نمایشگاه هنری بسیاری از صحنه‌های کلاسیک در بازی «افسانه سیاه؛ وو کونگ» را بازسازی می‌کند و باعث آشنایی بیشتر مخاطبان درباره این بازی و داستان پشت پرده آن می شود. چه بازدیدکنندگان این بازی  را تجربه کرده باشند و چه تجربه نکرده باشند، می‌توانند از این نمایشگاه لذت ببرند.

همیشه برگزاری یک نمایشگاه خوب، حتما یک تهیه کننده عالی دارد و این دو از هم جدایی ناپذیر هستند.  شوان ون‌جون، برگزار کننده نمایشگاه هنری «افسانه سیاه؛ وو کونگ» در گفت‌وگو با خبرنگار بخش فارسی رادیو و تلویزیون مرکزی چین اظهار داشت: «به نظرم این نمایشگاه برای صنعت بازی‌های ویدیویی و یا آموزش بازی ویدیویی یک نقطه عطف مهمی به شمار می رود. در سال‌های گذشته، بسیاری از حوزه‌های بازی ویدیویی مورد انتقاد قرار گرفت. اما پس ورود این بازی به بازار یا پس از برگزاری این نمایشگاه، بسیاری از افراد وابسته به صنایع بازی‌های رایانه ای و بسیاری از دانش آموزان و والدین آنها متوجه شده‌اند که بازی‌های ویدیویی دارای نقاط مثبت زیادی هستند و در بازی‌های ویدیویی می توانند چیزهای ارزشمند زیادی پیدا کنند، مثلاً موضوع های مربوط به فرهنگ دیجیتالی و فرهنگ سنتی. به نظرم این بزرگترین ارزش این نمایشگاه است.

البته این نمیشگاه نیز تبلیغات زیادی برای این بازی کمپیوتری انجام داده  و ارزش علمی و هنری این بازی را به عموم مردم معرفی کرده است. به عنوان مثال، گیمرهای زن این بازی نسبتاً‌ کم بودند، اما در این نمیشگاه می توانید بازدید کنندگان زن زیادی را ببینید، به نظرم این هم یکی از نشانه های جذابیت ویژه نمیشگاه هنری است.»

پس از این گفت‌وگو، آقای شیوان برخی از آثار هنری این نمایشگاه را برایم معرفی کرد. مثلاً یک صحنه این بازی که در گالری بازسازی شده است.

وی گفت: چرا می خواهیم این صحنه را بازسازی کنیم؟ چون من می خواهم از فضای فیزیکی برای بازسازی صحنه بازی استفاده کنم تا بازدیدکنندگان بتوانند استرس و فشار صحنه بازی را از نزدیک حس کنند.

و الان می توانیم معروف‌ترین ترانه در این بازی را با هم بشنویم… و می توانید همه این گیاهان را ببینی.

آقای شیوان در معرفی یک صحنه دیگر مربوط به بخش سوم این بازی توضیح داد: این مجسمه دیواری در معبد «شوی لو آن» در استان «شاان شی» چین است. تیم تهیه کننده بازی «افسانه سیاه؛ وو کونگ» برای ساختن این بازی، همه این مجسمه‌ها را اکسن دیجیتال را انجام داد و در این نمایشگر می توانید صحنه این بازی را ببینید. همه مجسمه‌های داخل این صحنه، بر اساس مجسمه واقعی «شوی لو آن» ساخته شده است. امروزه ما معمولاً می گوییم که باید با استفاده از فناوری دیجیتال، آثار باستانی زنده را کنیم. اما این کار به چه شکلی باید انجام شود؟ به نظرم «افسانه سیاه؛ وو کونگ» بهترین نمونه این کار است، این صحنه بازی یک صحنه زنده شده از آثار باستانی است. اول ما اسکن دیجیتال را انجام می دهیم و داده‌ها را می گیریم. بعد با این داده‌ها یک اثر بیننده، بازکننده و درک کننده را درست می کنیم. و مهم‌تر از همه، این اثر باید جذاب باشد. به نظرم در عصر دیجیتال، ما به یک مسیر و یا پلتفرم نیاز داریم تا اثرگذاری آن را بیشتر کنیم. از طریق پلتفرم دیجیتالی، مخاطبان از کشورهای دیگر می توانند بفهمند که این صحنه‌های بازی در فرهنگ سنتی چین ریشه دارد.

 

جشنواره بین‌المللی کارتون و انیمیشن چین از ۲۹ می تا ۲ ژوئن در شهر هانگ جو برگزار می شود و این نمایشگاه هنری به عنوان یکی از بخش های جذاب این جشنواره بین المللی تعیین شده است. در روزهای برگزاری این نمایشگاه، بازدید کنندگان بیشتری از این مکان جذاب دیدن خواهند کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا