محوریت عناصر فرهنگی در نوآوریهای بزرگترین سازنده خودروهای انرژی نو در چین
دفتر مرکزی شرکت خودروسازی بیوایدی در شهر شنجن معمولا شاهد صف کشیدن علاقهمندانی است که از سراسر کشور برای بازدید آمدهاند. بیوایدی که موفق شد در سال ۲۰۲۴ رکورد بیشترین فروش خودروهای انرژی نو در جهان را به ثبت برساند، علاوه بر نمایش خودروهای الکتریکی چشمگیر خود در این دفتر، نیمنگاهی نیز به گنجاندن عناصر فرهنگی «معمایی» در طراحی و نامگذاری داشته است.
در بسیاری از مدلهای خودروی تولید این شرکت از عناصر سنتی چینی استفاده شده است. برای برخی از این مدلها با الهام از دو دودمان پادشاهی باشکوه باستانی چین نامهای متمایز چینی «هان» و «تانگ» برگزیده شده است. در طراحی لوگوی محصولات یکی از زیربرندهای این شرکت برای نمایش «الکتریسته» از اندیشهنگارههای چینی خط باستانی «جیاگووِن» (نوشتههای روی استخوان و لاک حیوانات) الهام گرفته شده است.
یکی از نمایندگان بیوایدی در همین رابطه میگوید: «ما هنگام فروش محصولاتمان در خارج از کشور نیز این ویژگیها را تغییر نمیدهیم، زیرا آنها خودروهای ساخت چین هستند. خریداران نیز از این موضوع خشنود هستند زیرا جذابیت تمدن شرقی را برای آنها به ارمغان میآورد.»
شرکت بی وا دی در سال ۱۹۹۴ تأسیس شد و در سال ۲۰۲۲، درآمد عملیاتی این شرکت برای اولین بار از ۱۰ میلیارد یوان (حدود ۱.۳۹ میلیارد دلار آمریکا) فراتر رفت. سال گذشته، این شرکت بیش از ۴.۲۷ میلیون دستگاه خودروی انرژی جدید فروخت.
داشتن یک «فرهنگ مهندسی» غالب، یکی از ویژگیهای بارز شرکت بیواییدی است و همانطور که نماینده آن نیز میگوید، این فرهنگ به معنای «تمرکز بر حل مشکلات واقعی بر اساس موقعیتهای دنیای واقعی» است که در عین حال از طریق تعامل و تبادل گسترده با بخشهای مختلف جامعه و الهام گرفتن از یک طیف وسیع از منابع مختلف، غنیتر نیز میشود.
در حال حاضر بیش از ۱۲۰،۰۰۰ نیرو در بخش تحقیق و توسعه بیوایدی مشغول به کار هستند و این شرکت با ثبت بیش از ۵۹،۰۰۰ درخواست ثبت اختراع، بر مجموعهای از فناوریهای اصلی مربوط به سراسر زنجیره صنعتی خودروهای انرژی جدید تسلط کامل دارد. نسل جدید «باتری تیغهای» که به طور مستقل توسط بیوایدی توسعه یافته، علاوه بر رساندن توانایی طی مسافت این خودروها تا هزار کیلومتر با هر بار شارژ، در برابر اشتعال نیز مقاومت بالایی دارد