«خرید در چین»؛ نمادی جدید از قدرت اقتصاد چین

به موازات تداوم افزایش محبوبیت «سفر به چین»، اخیرا «خرید در چین» به عنوان یک نقطه برجسته مهم دیگر بروز یافته است. مصرف خارجی به دلیل سیاست‌هایی مثل بازپرداخت مالیات خروج، شاهد رشدی قابل توجه بوده است.

گردشگران خارجی سال گذشته میلادی جمعا ۹۴.۲ میلیارد دلار هزینه کردند که در مقایسه با سال ۲۰۲۳ یک جهش چشمگیر ۷۷.۸ درصدی را نشان می‌دهد. علاوه بر این دامنه کالاهایی که در «خرید در چین» مورد توجه قرار می‌گیرند، در حال افزایش است و محصولات فرهنگی و خلاقانه متمایز، پهپاد و سایر اقلام نوآورانه به خریدهای مورد علاقه گردشگران خارجی تبدیل شده است.

اخیرا شش نهاد دولتی چین شامل وزارت بازرگانی، مشترکا بسته تدابیری را معرفی کردند که هدف آن بهبود هر چه بیشتر سیاست بازپرداخت مالیات خروج و تقویت مصرف گردشگران خارجی است. تحت این سیاست جدید، حداقل مبلغ خرید برای بازپرداخت مالیات خروج از ۵۰۰ یوان به ۲۰۰ یوان (۲۷.۸ دلار) کاهش یافته و سقف بازپرداخت نقدی مالیات از ۱۰ هزار یوان به ۲۰ هزار یوان افزایش یافته است. انتظار می‌رود این سیاست جدید موج بزرگ‌تری از تب «خرید در چین» را رقم بزند.

ظهور «خرید در چین»، امری تصادفی نیست. این امر نه تنها بازتابی از سود حاصل از سیاست‌های مطلوب است، بلکه گویای ارتقای پیوسته در عرضه‌ محصولات نیز هست. از ابریشم سنتی، چای و ظروف چینی گرفته تا پهپادهای کوچک، لوازم آرایشی اعلا و محصولات خلاقانه الهام گرفته از فرهنگ، دامنه وسیع کالاها نشان دهنده کیفیت و تنوع بالای حوزه تولید چین است.

«خرید در چین» همچنین بخشی کلیدی از تلاش گسترده این کشور برای تحریک مصرف است که به نمادی جدید از اقتصاد چین تبدیل شده است. این سیاست‌های جدید نه فقط آسایش و راحتی واقعی را برای گردشگران خارجی فراهم کرده بلکه فرصت‌هایی تازه برای تقویت بازار مصرف داخلی و ترویج برندهای چینی، ایجاد نموده است.

در مقایسه با استانداردهای جهانی، مصرف داخلی چین حدود ۰.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور را تشکیل می‌دهد، در حالی که این رقم در اقتصادهای بزرگ معمولا بین ۱ تا ۳ درصد است. این اختلاف هم یک چالش محسوب می‌شود و هم پتانسیلی قابل توجه برای رشد به‌شمار می‌رود.

هم‌زمان، ارتقای محصولاتی که مورد استقبال مصرف‌کنندگان خارجی قرار گرفته‌اند نشان می‌دهد که «ساخت چین» و «ساخته‌شده در چین» بار دیگر در حال کسب اعتبار بین‌المللی هستند. از رشد چشمگیر مصرف مسافران خارجی گرفته تا بهبود مستمر سیاست‌ها و تحول ساختار عرضه محصولات، رونق «خرید در چین» به روشنی نشان‌دهنده انعطاف‌پذیری بالا و پتانسیل عظیم اقتصاد چین است.

«خرید در چین» به روندی تبدیل شده که باید آن را در پس‌زمینه‌ موج کنونی حمایت‌گرایی تجاری و سوءاستفاده آمریکا از تعرفه‌ها که بر ثبات اقتصاد جهانی تأثیر گذاشته‌اند، تحلیل کرد.

سیاست بازپرداخت مالیات خروج، تلاش‌های مداوم چین برای بهبود محیط مصرف و افزایش راحتی را نشان می‌دهد و بازتاب تعهد پایدار چین به گسترش سیاست گشایش و ارتقای سطح بین‌المللی شدن آن است.

به روشنی چین مسیر همکاری باز را برگزیده است. چین از طریق یک سیاست بازپرداخت مالیات آسان‌تر، یک ساختار غنی‌تر کالاها و همکاری بین‌المللی بازتر، در حال تزریق ثبات و انگیزه به اقتصاد جهان به وسیله گشایش و توسعه کیفی بیشتر است. در همین راستا، «خرید در چین» نه فقط یک رویداد عظیم برای مصرف کنندگان بلکه گواهی جدید بر همکاری چین با جهان نیز هست.

اهمیت سیاست بهبودیافته بازپرداخت مالیات خروج از حوزه اقتصاد فراتر رفته است. این روند تصویری مطمئن، باز و مسئولانه از یک قدرت بزرگ به نمایش می‌گذارد و نشان می‌دهد که چین توانایی و اراده لازم برای پیگیری اهداف توسعه‌ای خود در محیطی پیچیده را دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا