رسانه سنگاپور: موج سریالهای تلویزیونی چینی جنوب شرقی آسیا را درنوردیده است
شبکه خبری آسیای سنگاپور روز پنجشنبه ۱۷ آوریل گزارشی را با عنوان «قدرت چین – در نوردیده شدن جنوب شرقی آسیا با موج سریالهای تلویزیونی چینی» منتشر کرد و به بررسی چگونگی تغییر نگرش مردم به چین تحت تأثیر جذابیتهای فرهنگ و سرگرمیهای چینی پرداخت.
در این مقاله آمده است: شاهزاده باهوش چینی در جستجوی عدالت و انتقام در سریال تلویزیونی محبوب «شاهزاده ویِیانگ»، «ناپلی» را شیفته سریالهای چینی کرد. این جوان مالزیایی ۲۷ ساله، پس از تماشای تصادفی این سریال برای اولین بار، خیلی زود شیفته آن شد و پس از آن نیز به یادگیری زبان چینی ادامه داد و قصد دارد برای گردشگری به چین سفر کند.
«شه لیار» ۲۷ ساله، یک شهروند سنگاپور دیگر و از طرفداران سریالهای چینی است که به سریال فانتزی و افسانهای «تا انتهای ماه» علاقه دارد. او میگوید: «در مقایسه با سریالهای تلویزیونی کره جنوبی و ژاپنی، سریالهای چینی قابل درکتر هستند… آنها بسیار جذابند و عناصری مانند فرهنگ سنتی چین و جشنها را به نمایش میگذارند.»
از برنامههای هوش مصنوعی و شبکههای اجتماعی گرفته تا فیلمهای انیمیشن رکوردشکن و اسباببازیها و کلکسیونهای پرطرفدار، چین بیش از پیش از جریانهای نوین و فناوریهای جدید برای تقویت قدرت نرم خود بهره میگیرد. این استراتژی برای شکل دادن به تصورات منطقهای و ایجاد نفوذ هوشمندانه چین حیاتی است.
سریالهای تلویزیونی چینی با تلفیقی از تاریخ، فرهنگ، زبان و ارزشها، به یکی از صادرات فرهنگی مهم چین تبدیل شدهاند. داستانهای جذاب این سریالها که معمولاً حول موضوعاتی مانند عشق و تاریخ چین هستند، به سرعت در میان مخاطبان جدید در جنوب شرقی آسیا محبوبیت یافتهاند.
برای ناپلی، داستانهای تاریخی و جلوههای بصری خیرهکننده سریالهای تلویزیونی چینی «عالی» هستند. به نظر او، در مقایسه با سریالهای کره جنوبی، این سریالها حس آشناتر و قابلدرکتری دارند: «سریالهای چینی توانایی بینظیری در روایت تاریخ و شخصیتپردازی داستانی دارند.»
به گفته «گوندلین ییپ»، پژوهشگر مؤسسه مطالعات آسیای جنوب شرقی یوسوف ایشاک سنگاپور، بخش عمدهای از تبادلات فرهنگی چین با سایر کشورها، مربوط به دیپلماسی فرهنگی و «روایت داستان چین به شیوهای مؤثر» محسوب میشود. علاوه بر فیلم و سریال، چین از دیگر ابزارهای نفوذ فرهنگی مانند شبکههای اجتماعی، غذاهای سنتی و بازیهای رایانهای پرطرفدار مانند «تاثیر گِنشین» نیز بهره میبرد.
کارشناسان معتقدند اثربخشی قدرت نرم به عوامل متعدد بستگی دارد. «زئو شِنگ» محقق مطالعات رسانهای فرارشتهای در دانشگاه باپتیست هنگکنگ میگوید: «باید یک داستان جذاب وجود داشته باشد که از نظر عاطفی با مردم ارتباط برقرار کند و یک تجربه عمیق و زیباییشناختی قابل درک را ارائه دهد. این عناصر برای محصولات فرهنگی حیاتی هستند.» او با اشاره به موفقیت جهانی انیمیشن «نزا ۲» خاطرنشان کرد که نقطه قوت این اثر، شخصیتهای آن به عنوان «نمادهای فرهنگی محبوب چینی» هستند.
سریالهای تلویزیونی چینی برای بسترهای استریمینگ و پلتفرمهای پخشکننده ویدیویی چینی نیز یک جمع بزرگ از مخاطبان خارجی و درآمدزایی سرشار را به ارمغان آوردهاند که نشاندهنده موفقیت راهبرد چین برای ترویج فعال پلتفرمهای پخش ویدیویی و استریمینگ در این منطقه است. آمارها نشان میدهد که گسترش ارائه خدمات پخش پلتفرمهای استریمینگ چینی باعث افزایش استقبال از سریالهای چینی در سراسر منطقه آسیای جنوب شرقی شده و جستجوهای آنلاین برای سریالهای چینی طی پنج سال گذشته با افزایش متوالی سالانه همراه بوده است.
نتیجه بررسیهای سال ۲۰۲۵ مؤسسه مطالعات آسیای جنوب شرقی یوسوف ایشاک سنگاپور نشان میدهد که گردشگران کشورهای جنوب شرق آسیا پیوسته بیشتر و بیشتر چین را به عنوان مقصد تعطیلات خود انتخاب میکنند. بسیاری از طرفداران سریالهای چینی در جنوب شرقی آسیا با «سفر به چین»، ضمن تجربه کردن بسیاری از صحنههای سریالهای چینی و به اشتراک گذاشتن تصاویر این سفرها در رسانههای اجتماعی، رویاهای خود را محقق میسازند