کارآفرینی زنان؛ موتور محرک رشد و توسعه اقتصادی چین
چین با نقش اساسی که زنان در پیشبرد توسعه کیفی این کشور ایفا میکنند شاهد رشدی استوار در کارآفرینی زنان است.
دادههای «سازمان دولتی تنظیم بازار» که در تاریخ شنبه، ۸ مارس (۱۸ اسفند) منتشر شد، نشان میدهد که تا پایان سال گذشته میلادی، تعداد شرکتهای خصوصی با سرمایهگذاران زن از ۲۳ میلیون فراتر رفته است. این عدد معادل ۴۱.۶ درصد از کل شرکتهای خصوصی محسوب میشود.
شنبه مصادف بود با صد و پانزدهمین سالگرد «روز جهانی زنان» که هر ساله ۸ مارس گرامی داشته میشود.
بر اساس اعلام نهاد دولتی فوق «منطقه دلتای رودخانه یانگ تسه» در حوزه کارآفرینی زنان پیشتاز است و ۴۴.۵ درصد از شرکتهای خصوصی دارای سرمایه گذاران زن هستند.
شانگهای سطح چین پیشتاز است به گونهای که نزدیک به نیمی از شرکتهای خصوصی این کلانشهر شامل مشارکت زنان بهعنوان سرمایهگذار است.
«جهجیانگ»، «پکن» و «لیائونینگ» هم از لحاظ سطح مشارکت زنان قوی است و بیش از ۴۷ درصد از شرکتهای خصوصی سرمایه گذار زن دارند.
سازمان دولتی تنظیم بازار تاکید کرد شمار فزایندهای از زنان تحصیلکرده در حال انتخاب راهاندازی کسبوکار از خانه یا بازگشت به زادگاه خود هستند و به عاملی مهم در پیشبرد توسعه روستایی تبدیل شدهاند. این زنان به طور خاص در بخشهایی مثل تجارت الکترونیک کشاورزی و صنایع دستی سنتی تاثیرگذار هستند.
کارآفرینان زن به طور فزایندهای در بخشهای نوظهور و صنایع آیندهدار چین جایگاه خود را تثبیت میکنند. در اقتصاد سالمندان بیش از ۸۰ هزار شرکت دارای سرمایهگذاران زن هستند که ۴۶.۵ درصد از این بازار را تشکیل میدهند.
کارآفرینان زن با کمک تجربه گسترده خود در مراقبت از خانواده، نیازهای بازار را در حوزههایی مثل مدیریت سلامت، خدمات مراقبت از سالمندان و آموزش این گروه سنی بهدقت شناسایی میکنند. آنها با ایجاد پلتفرمهای اجتماعی، توسعه محصولات مناسب برای سالمندان و کمک به برقراری ارتباطات اجتماعی این گروه، نقش مؤثری در بهبود کیفیت زندگی آنها بازی میکنند.
کارشناسان معتقدند که شتاب کارآفرینی زنان به رشد خود ادامه خواهد داد و نقشی حیاتی روزافزونی در پیشبرد تقاضای داخلی و تقویت نیروهای مولد کیفی جدید ایفا خواهد کرد.