موفقیت «نژا ۲» در گیشه اکران عید بهار

انیمیشن «نژا 2» از 29 ژانویه و همزمان با فرا رسیدن عید بهار و آغاز سال نو در چین اکران شد. این فیلم که با بودجه 80 میلیون دلار ساخته شده تا صبح یکشنبه (9 فوریه) توانسته 7.81 میلیارد یوان (1.08 میلیارد دلار) در گیشه سینماهای چین فروش داشته باشد و تا اینجا به پرفروش‌ترین فیلم سال 2025، پرفروش‌ترین فیلم در چین و پرفروش‌ترین فیلم غیرانگلیسی زبان در طول تاریخ تبدیل شود.

انیمیشن «نژا ۲» از ۲۹ ژانویه و همزمان با فرا رسیدن عید بهار و آغاز سال نو در چین اکران شد. این فیلم که با بودجه ۸۰ میلیون دلار ساخته شده تا صبح یکشنبه (۹ فوریه) توانسته ۷.۸۱ میلیارد یوان (۱.۰۸ میلیارد دلار) در گیشه سینماهای چین فروش داشته باشد و تا اینجا به پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۵، پرفروش‌ترین فیلم در چین و پرفروش‌ترین فیلم غیرانگلیسی زبان در طول تاریخ تبدیل شود.

 داستان این فیلم برداشت آزادی از رمان قرن شانزدهمی «فنگ‌شن یان‌یی» است که خود این رمان نیز بر اساس داستان‌های عامیانه چینی مربوط به خدایان و دیوها نوشته شده است. به همین دلیل در این انمیشن، نمونه‎های بسیاری از ارزش‌های فرهنگ سنتی چینی مانند احترام به والدین، دوستی، وفاداری و میهن‌پرستی با ارزش‌های مدرن‎تر مانند عدالت، آزادی، مسئولیت‌پذیری و به آگاهی رسیدن ترکیب شده است.

 سازندگان این اثر به خوبی توانسته‎اند با استفاده از پیشرفته‎ترین فناوری‎های دیجیتال، به این افسانه و جذابیت‎های هنرهای رزمی آن جان ببخشند و با استفاده از جلوه‌های بصری هیجان‌انگیز موجب برانگیختن همدلی مخاطبان با شخصیت «نژا» شوند.

 برخی از منتقدان سینما در چین، از این فیلم به عنوان یک جشن بصری از زیبایی‌شناسی شرقی یاد می‎کنند که توانسته ثابت کند انیمیشن‌های چینی دیگر تنها فیلم‌های «کودکانه» نیستند. برخی از آنان حتی بر این باورند که با این ترکیب خوب از «فناوری و فرهنگ» و تولید آثاری با این کیفیت بالا می‎توان در نهایت به انحصار هالیوود بر این عرصه پایان داد.

 به گفته تهیه‌کننده «نژا ۲»، در طول ساخت این فیلم برای داشتن امکان همکاری یکپارچه بین ۲۷ استودیوی انیمیشن در سراسر کشور از فناوری «توزیع رندر ابری» استفاده شده است.

 با توجه به قابلیت فیلم‌های انیمیشن در جذب مخاطبان با استفاده از پتانسیل‎های فناوری‌های جدید، سرمایه‌گذاران به طور فزاینده مشتاق مشارکت در ساخت فیلم‌های انیمیشن هستند و پول‌هایی که پیش از این برای استخدام و پرداخت دستمزد ستاره‌های سینما استفاده می‌شد، اکنون می‌تواند به شکلی مؤثرتر در بهتر به نظر رسیدن یک فیلم از طریق جلوه های بصری پرهزینه و تبلیغات هزینه شوند.

 همین امر توضیح می‎دهد که چرا نسبت فیلم‌های انیمیشن در نخستین اکران‌های سینماها و تلویزیون در چین از ۳ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۱۹ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته و شاهد آن هستیم که بازار سرمایه با تزریق پول‌های کلان حمایت خود از “استودیوی پیکسار” چین را نشان می‎دهد.

 در عین حال، انجام برنامه‎های تبلیغاتی دقیق در رسانه‌های اجتماعی به موفقیت «نژا ۲» بسیار کمک کرده است. یکی از نمونه‌های مشخص آن، تبلیغات هدفمند برای متولدین دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ است که در دوران کودکی نسخه‎های تلویزیونی انیمیشن نژا را تماشا می‌کرده‌اند و اکنون خود پدر و مادر شده‎اند با مشاهده این تبلیغات ترغیب می‎شوند تا فرزندان خود را به سینما بیاورند تا از دیدن قهرمان دوران کودکی پدر و مادرهایشان کنار هم لذت ببرند.

 با این وجود، باید هنگام مشاهده رکورد بالای فروش نژا ۲ در گیشه این واقعیت را نیز در نظر داشت که تماشاگران سینما در چین در طول تعطیلات عید بهار امسال نسبت به سال‌های گذشته انتخاب‌های کمتری در سینماها داشتند و قیمت بلیط نیز به میزان قابل توجه افزایش یافته بود.

 با هجوم سرمایه به بخش تولید فیلم‌های انیمیشن، این نگرانی وجود دارد که سرمایه‎گذاران با تکیه بیش از حد به بازار داخلی، استفاده از جلوه‌های بصری، تبلیغات تجاری و افسانه‎های باستانی چینی به دنبال سودآوری بالا از این آثار هستند. با دنبال کردن چنین روندی، ممکن است در آینده برخی از سازندگان انیمیشنهای چینی به جای تلاش برای یافتن داستان‌های چینی معاصرتر و بهتر و نوآوری در شیوه ساخت آثار خود در جهت جذب مخاطبان جهانی و داشتن توانایی رقابت در بازارهای بین‎المللی، تنها معطوف به زیاده‎روی در کپی‎برداری از راه‎های موفقیت آثاری مانند نژا ۲ شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا