تداوم گسترش دایره دوستان چین در زمینه تجارت خارجی

رسیدگی گمرک چین به ۸۸.۳۸ میلیون اظهارنامه گمرکی در سال ۲۰۲۴، نشان‌دهنده افزایش مداوم حجم کلی، رشد فزاینده و کیفیت تجارت خارجی چین است.

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط اداره کل گمرک چین، مجموع واردات و صادرات کالای کشور در سال ۲۰۲۴ به ۴۳.۸۵ تریلیون یوان (حدود ۶ تریلیون دلار) رسیده و با افزایش ۵ درصدی نسبت به سال گذشته، به یک رکورد بالا رسیده است.

رشد تجارت خارجی چین در سال ۲۰۲۴ به ۲.۱ تریلیون یوان رسید، چرا که دومین اقتصاد بزرگ جهان توانست موقعیت برتر خود از نظر تجارت کالا در سطح جهانی را تثبیت کند. در عین حال،‌ با تداوم بهینه‌تر شدن و ارتقاء یافتن سطح کالاهای وارداتی و صادراتی چین در طول سال گذشته، محصولات فناوری‌ پیشرفته در این بخش رشد خوبی را تجربه کردند و در اشکال مختلف تجارت خارجی شاهد رونق بودند.

علیرغم افزایش چالش‌ها و موارد عدم قطعیت در جهان، تجارت خارجی چین همچنان با حفظ انعطاف‌پذیری خود، پویایی و پتانسیل اقتصاد چین را به خوبی نمایان می‌سازد و در عین حال، نشانگر آن است که در مواجهه با افزایش حمایت گرایی، باز بودن و همکاری همچنان به عنوان یک انتخاب راهبردی برای توسعه اقتصادی جهان به شمار می‌رود.

سازمان ملل متحد و صندوق بین‌المللی پول اخیرا هشدار دادند که افزایش تعرفه‌ها می‌تواند مانع رشد اقتصاد جهانی شود. با افزایش حمایت‌گرایی، بسیاری از کشورها در حال بررسی راه‌‌هایی برای کاهش تآثیرات منفی روند رو به افزایش موانع تجاری بر رشد اقتصادی خود هستند.

چین نیز همزمان با دنبال کردن رویکرد توسعه مبتنی بر نوآوری و شدت بخشیدن به مصرف داخلی، پیوسته تلاش می‌کند تا در میانه وزش بادهای مخالفت با جهانی شدن، از طریق گسترش “حلقه دوستان” تجارت خارجی خود، به پیشرفت سطح بالا در این زمینه دست یابد و ظرفیت خود برای همکاری‌های باز و برد-برد را افزایش دهد.

داده‌های موجود نشان می‌دهند که چین تقریباً با تمام کشورها و مناطق تعیین شده در بخش آمار سازمان ملل، سابقه واردات و صادرات دارد. میزان تجارت چین با بیش از ۱۶۰ شریک تجاری در سراسر جهان رشد داشته و در حال حاضر چین به یکی از شرکای تجاری اصلی بیش از ۱۵۰ کشور و منطقه در جهان تبدیل شده است.

تجارت خارجی چین با بازارهای سنتی مانند اتحادیه اروپا و ایالات متحده، در سال ۲۰۲۴ رشد داشت. علاوه بر این، برای اولین بار، کشورهای شریک در اجرای ابتکار کمربند و جاده بیش از ۵۰ درصد از کل میزان تجارت خارجی چین را به خود اختصاص دادند. بخش قابل توجهی از تجارت خارجی چین در سال گذشته نیز از طریق بازارهای نوظهور مانند آسه آن صورت گرفت. همه این موارد نشانگر گسترش مستمر گشایش در چین است که در نتیجه باعث تقویت تاب‌آوری آن در زمینه تجارت خارجی می‌شود.

بازار وسیع چین نیز یک عامل مهم دیگر برای توسعه با کیفیت بالا و گسترش “حلقه دوستان” چین در زمینه تجارت خارجی است.

چین پیوسته در حال گسترش گشایش خودخواسته و یکجانبه و همچنین گشایش نهادی بوده و از این طریق پتانسیل بازار عظیم خود را آزاد کرده است. در عین حال، این تلاش‌ها به توسعه باکیفیت تجارت خارجی کشور نیز کمک کرده و فرصت‌های بیشتری برای حضور در بازار چین در اختیار جهان قرار بگیرد.

از طریق حمل و نقل مجهز به زنجیره سرد کریدور تجاری بین‌المللی زمینی-دریایی جدید چین، اکنون «سیراب شیردان» از نیوزلند، «سوهان ماهی صورت اسبی باله سبز» از ویتنام و بسیاری از محصولات دیگر به چین وارد می‌شوند و اکنون در فهرست غذاهای خوشمزه چینی مثل «دیگ داغ» (Hotpot)  قرار گرفته‌اند. علاوه بر آن، میوه‌هایی مثل دوریان تایلندی و موز لائوس از طریق راه آهن چین-لائوس وارد بازار چین می‌شوند و گزینه‌های مصرف مردم چین را غنی‌تر کرده‌اند.

از آغاز ماه دسامبر ۲۰۲۴، چین در اقدامی قابل توجه، میزان تعرفه مربوط به تمام محصولات وارداتی از آن دسته از کشورهای کمتر توسعه‌یافته که با آنان روابط دیپلماتیک دارد را به صفر رساند که رشد ۱۸.۱ درصدی واردات از این کشورها را در ماه دسامبر به همراه داشت و نسبت به یازده ماه اول سال ۲۰۲۴ میلادی  ۵.۸ درصد بیشتر شد. این واقعیت ضمن نمایش بهتر پتانسیل عظیم بازار گسترده چین، حاکی از وجود فرصت‌های فوق‌العاده در این بازار برای تعداد بیشتری از کشورها در سراسر جهان است.

اقتصاد چین با پایه‌‌ باثبات، مزایای متعدد، انعطاف‌پذیری قوی و پتانسیل بالای خود نشان داده است که روند بلندمدت و سالم مسلط بر اقتصاد کشور و همین طور عوامل حمایتی آن تغییری نکرده‌اند و همین امر نیز به چین خودباوری بیشتری برای اشتراک‌گذاری فرصت‌ها و پیگیری توسعه مشترک با بقیه جهان می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا