تکیه چین بر رقابت پذیری برای حفظ جایگاه آن به عنوان بزرگترین صادر کننده خودروی جهان
پس از آنکه چین در سال ۲۰۲۳ با حجم صادراتی بالغ بر ۵.۲۲۱ میلیون دستگاه خودرو به بزرگترین صادرکننده خودروی جهان تبدیل شد، چندین رسانه و سازمانهای بازار اخیرا پیش بینی کردهاند که این کشور جایگاه خود را به عنوان صادرکننده برتر خودرو در سال ۲۰۲۴ حفظ خواهد کرد.
توسعه کلی صنعت خودرو در سال ۲۰۲۴ تحسین انگیز است. حجم صادرات اساسا یک توسعه طبیعی قدرت و رقابت پذیری کل بخش خودرو چین به حساب میآید.
بر اساس آمار، پیش بینی میشود مجموع تولید و فروش خودروی چین طی سال جاری میلادی بالای شاخص ۳۰ میلیون دستگاه باقی بماند. علاوه بر این تولید و فروش خودروهای انرژی جدید (NEVs) به نقطه عطف تاریخی ۱۰ میلیون دستگاه میرسد.
به علاوه، نرخ نفوذ خرده فروشی چین برای خودروهای برقی از ماه جولای برای ششمین ماه متوالی از ۵۰ درصد فراتر رفته و برای نخستین بار دو خودروساز چینی طی سه ماهه سوم امسال در فهرست ۱۰ خودروساز برتر جهانی قرار گرفتند.
هنگامی که رسانهها عبارات کلیدی صنعت خودروسازی چین را در سال ۲۰۲۴ فهرست کردند، کلماتی مانند «هوشمند» و «نوآوری» در صدر این جدول قرار گرفتند که نشان دهنده رقابت شدید و نوآوری مداوم است که به مشخصههای رایج این صنعت تبدیل شده است.
به موازات افزایش حجم صادرات، شهرت و شناخت خودروهای چینی هم در سطح جهان بالا رفته که برای همه روشن و آشکار است. در نمایشگاههای خودروی معروف جهانی مانند «نمایشگاه خودروی پاریس»، خودروهای برقی چینی حیرت بازدیدکنندگان را برانگیخت و به مرکز توجه تبدیل شده بود. بررسی خودروهای برقی چینی به یک موضوع پرطرفدار در پلتفرمهای شبکههای اجتماعی خارجی تبدیل شده و مشتریان کشورهای دیگر به تمجید عملکرد این خودروها میپردازند.
طبق برخی برآوردها، میانگین هزینه تولید خودروهای برقی چینی ۳۵ درصد پایینتر از خودروهای مشابه تولید شده در اروپا یا دیگر کشورهای مهم تولیدکننده خودرو است. علاوه بر این، برندهای مختلف خودروهای چینی در تستهای تصادف گوناگون استانداردهای عالی را به نمایش گذاشتهاند.
این افزایش صادرات خودروهای برقی چینی نه فقط به نفع مشتریان جهانیِ جویایِ محصولات مقرون به صرفه و با کیفیت بالاست، بلکه کمکی مثبت به گذار سبز جهانی انجام میدهد. طبق برآوردها هر خودروی برقی سالانه حدود ۱.۶۶ تن کربن را کاهش میدهد. رشد قوی خودروهای برقی چینی در کشورهایی که فرآیند گذار انرژی متوقف شده، تقویت قدرتمندی برای تحول انرژی جهانی فراهم کرده است.
خودروسازان چینی از ابتدای امسال کارخانههایی را راه اندازی کرده و تولید در کشورهایی مثل تایلند، اسپانیا و مکزیک را آغاز کردهاند. خودروسازان صاحب نامی چون تویوتای ژاپن، فولکسواگن آلمان و جنرال موتورز آمریکا نیز اعتماد خود به چشم اندازهای آینده بازار خودروی چین را نشان داده و سرمایه گذاری خود را از طریق راه اندازی کارخانه و دیگر ابتکارات، افزایش دادهاند.
اقدام این خودروسازان بزرگ منعکس کننده واقعیت بدون تغییرِ در هم تنیدگی صنعت خودروی جهانی در موج جهانی سازی است -«پشتیبانی متقابل.»
این یک روند تاریخی است که هیچگونه «جداسازی»، اختلال زنجیره تامین یا حمایت گرایی تجاری قادر نیست اساسا آن را مسدود کند.
توسعه صنعت خودروی چین در یک محیط بینالمللی باز و مبتنی بر همکاری ریشه دارد. حالا با توجه به اینکه خودروهای برقی در مرکز توجه قرار دارند، چین در حال تبدیل شدن به یک قطب اساسی برای رقابت و نوآوری در صنعت خودروی جهانی است. خودروسازان چینی و خارجی میتوانند همچنان مسیرهایی برای موفقیت متقابل از طریق رقابت و همکاری بیابند.
شرکتهایی مثل فولکسواگن و تویوتا در حال سرعت دادن به همکاری خود در چین هستند و مشترکا در حال ارتقا توسعه و کاربرد فناوریهای برقی سازی خودرو هستند.
ضمنا خودروسازان چین در حال توسعه در خارج از این کشور، تقویت حضورشان و افزایش مشارکت در زنجیرههای تامین و تولید با شرکای محلی هستند.
به اشتراک گذاشتن فرصتها در حین گذار از تحولات بزرگ در کنار هم، کارآمدترین راه برای رسیدگی به تغییرات عمیق در چشم انداز جهانی خودرو است.